Treenigheten

Av dom tre stora religionerna är väl kristendommen den tokigaste, med sin messias. Och allt dom gör för att få det att gå ihop, alla motsägelser i bibeln med mera, med mera…

Ta t.e.x treenigheten, ett efterkonstruerat tillstånd för gud, Jesus och den helige ande. ”I Faderns och Sonens och den helige Andes namn”.

Iofs en ganska fiffig uppfinning för att få ihop vissa delar av bibeln och monoteismen bl.a. Men den uttryckliga läran om en treenig, personlig gud finns inte i bibeln.

Gud kommer ner på jorden som ande och befruktar en människohona, föds som sig själv, talar med sig själv (min herre, min gud, min son o.lik) och tar sen livet av sig..?

På många ställen blir det också lite konstigt i bibeln.

Ja, om någon säger något mot människosonen, så skall det bliva honom förlåtet; men om någon säger något mot den helige ande, så skall det icke bliva honom förlåtet, varken i denna tidsåldern eller i den tillkommande. Matt 12:32

(tydligen ok att häckla den ene men inte den andre, fast dom är ”samma”)


Och det hände sig vid den tiden att Jesus kom från Nasaret i Galileen. Och han lät döpa sig i Jordan av Johannes. Och strax då han steg upp ur vattnet, såg han himmelen dela sig och Anden såsom en duva sänka sig ned över honom. Och en röst kom från himmelen: ”Du är min älskade Son i dig har jag funnit behag.” Strax därefter förde anden honom ut i öknen. Mark 1:9-12

(här är alla tre samtidigt, gud i himmelen, anden som duva och Jesus som människa, sen blir han också bortförd av sig själv(?))

Och en röst från himlen sade ‘Detta är min älskade son, han är min utvalde’. Matt 3:16–17


Vid ett tillfälle tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes upp på ett högt berg. Enligt Matteusevangeliet förvandlades han inför dem, hans ansikte lyste som solen och hans kläder blev vita som ljuset. Ett moln sänkte sig över dem och ur molnet kom en röst som sade ”detta är min älskade son, han är min utvalde. Lyssna till honom” Matt 17:1-8


Och på korset

”Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör.” Luk 23:34

”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?” Mat 27:46

”Fader, i dina händer lämnar jag min ande.” Luk 23:46

Snacka om skittzo..!

Kommentera gärna

