Det okända – Spökjakt

Jag kollar en del på Det okända nuförtiden, och jag förstår inte folk som tror att dom har spöken hemma och inte gör några enkla ”tester/kontroller”.

Det är mycket ofta ”steg i trappan” som hörs t.ex. Det innebär väl att spöket måste ”gå” i trappan, för att få fram det ljudet, eller?

Det kunde väl enkelt testats med att lägga ut mjöl eller något i trappan, och se om det blev fotspår.

Något annat som spöken tydligen gillar att göra är att öppna/stänga köksluckor (?). Kan ju lätt kollas med en webbkamera med rörelsedetektor kanske.

Dom flesta aktiviteter borde ju gå att fånga, bild/film och ljud med en enkel övervaknings/webbkamera, inget avancerat.

INGEN i dom program som jag sett har gjort något som helst för att försöka det..!

Och jag förstår absolut inte varför inte Det okända gör något för att ”få bevis” för att det verkligen spökar!

Tänker här på avsnitt 2 – 2011 där en säng flyttar sig VARJE natt. Det hade väl varit enkelt för dom att sätta upp en kamera över natten för att få det på bild. Det hade väl varit en ”världsnyhet” att få det på bild/film (?) om det var så och det inte fuskades..?

Det okända del 2
Berit Isaksson bor på Julita gård utanför Katrineholm. Det är ett gammalt herresäte där det spökar. Berits säng förflyttas en bit i taget om nätterna. Vaktmästarna på området försökte lösa problemet genom att binda fast sängen i väggen, men det hjälper inte.

Följ Gesus på  Gesus på Facebook Gesus på Twitter Gesus på GooglePlus Gesus på Youtube Gesus på Vimeo Gesus på Dailymotion

22 reaktioner på ”Det okända – Spökjakt

      1. Apropå spökenas knullskhet. Jag tycker det indikerar, att det nog är frågan om hypnagoga hallucinationer som missuppfattas av dem som har dem.

        Jag har just skrivit ett längre inlägg om hur hypnagoga hallucinationer fungerar i en annan av dina trådar, Gesus. Länkar till det inlägget här: https://gesusbloggen.wordpress.com/2013/10/13/det-okanda-antligen/#comment-4552 .

        Min kommentar är tidsstämplad kl 13.20 2013-10-19 (tillagt med tanke på att fler kommentarer ju kan tillkomma allteftersom).

        Gilla

  1. Varför måste spöken gå i trappor? De kan ju ta sig ända från ”Andra sidan” (var nu den platsen finns nånstans) tillbaka hit till jorden.

    Väl här kan de, låt vara med hjälp av Anders Åkesson och andra medium, utföra diverse tricks som att blåsa i trumpeter, flytta sängar och klappa folk på huvudet. Men när de ska förflytta sig mellan de olika rummen i en bostad, måste de använda sig av de dörrar som finns. Och ska de byta våningsplan från övervåning till undervåning eller vice versa, ja då är det trappan som gäller.

    Varför förlorar spöken/andar plötsligt sin förmåga att tyngdlöst sväva/färdas genom rymden/rummet så fort de har kommit tillbaka hit till jorden? Varför måste de använda sig av dörrar och trappor?

    Jämför med vad som står att läsa i Joh 20:26: Åtta dagar därefter samlades hans lärjungar igen där inne, och Thomas var med bland dem. Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade: ”Frid vare med er.”

    Om nu Jesus kunde passera rakt genom låsta dörrar TROTS att han var utrustad med sin från döden/dödssömnen återuppväckta kropp (lärjungen Thomas fick ju sticka ett av sina fingrar genom spikhålen i Jesu händer och fötter samt hela ena handen genom såret i Jesu bröstkorgsflank), VARFÖR ska då ett vanligt spöke med enbart andekropp vara tvunget att använda dörrar och trappor?

    Hur fan kommer spöket in i bostaden till att börja med, om ytterdörren är låst? Smiter det in via nyckelhålet? Eller gömmer det sig i kattfans eller hundfans päls, likt en fästing, och smiter in i bostaden den vägen?

    Gilla

    1. Ja jag har ju bla dom funderingarna om varför spökena använder trappor när dom kan sväva (och igenom fast materia), och sen då inte ramlar genom golvet ner i källaren och/eller blåser bort om det är blåsigt ute när dom är ute, för spökena är ju ute också.

      Och GÅR dom i trapporna, är det ju enkelt att kontrollera med lite tex mjöl där för att se fotstegen sen – för inte skapar spöken ljud, som att GÅ i just trappor UTAN att just GÅ i trappan då väl – vad är meningen med det. Då kan dom ju lika bra skapa ett annat ljud, vilket som helst, eller..?

      Lite av mina funderingar om vad spöken kan finns här!

      Gilla

      1. Å, stort tack för ditt avslutande länktips, Gesus. Har nu läst igenom alla de bloggartiklar som listades däri. Många härliga hågkomster av vad du skrivit om spöken finns onekligen i din härliga blogg.

        Du är verkligen läsvärd, ska du veta! Dina funderingar och undringar är högst relevanta. Önskar att allt fler ska hitta hit till din spökeri- och spökblogg.

        Jag tänkte på en sak vid återläsningen av dina gamla underbara bloggartiklar på temat spöken kan. En av dina artiklar handlar om spökkryssningar ombord på Finlandsfärjan.

        Ja, då måste man ju bara fråga sig: Hur tog sig spökena dit mitt ute på havet? Simmade de? Klättrade de ombord på färjan likt somaliska pirater som bordar tankskepp o d utanför Somalias kust? Flög de dit? Hur landade de då på fartygets däck (vi talar ju här om Finlandsfärjor, inte hangarfartyg)? De kanske landade som Stålmannen brukar göra (dvs nästan lodrätt landning)? Eller visste spökena i förväg hur passagerarlistan skulle komma att se ut, så att de kunde hoppa/gå ombord på färjan med den låg vid kaj i Stockholm?

        Vidare bör man fråga sig: Om nu spökena klarar av att ta sig ombord på färjan, löste de biljett då? Eller tjuvåkte de? Är det OK på ”Andra sidan” om spöken inte betalar för sig under sina jordiska (åter)besök?

        Sist men inte minst: Hur kan det komma sig att samma spöken på terra firma måste gå i trappor och använda sig av befintliga dörrar för att förflytta sig i bostäder inomhus? Alltså samma sorts spöken som lätt som en plätt kan ta sig hit från ”Andra sidan” och väl här bege sig ut till havs för att deltaga och närvara när ett medium håller seanser där ute på Östersjön?

        Förresten: Vad händer om spöken blir sjösjuka? Kommer spyan att synas? Eller är den också osynlig? Kan vi människor av misstag halka på en spökspya? Luktar spökspyor eller är de luktfria? Var pissar och skiter spökena? Tvättar de sina händer efteråt? Var äter de? I samma matsal som övriga passagerare? Betalar de för maten? Eller tar de så kallad språngfika?

        Nån som vet?

        Gilla

  2. Ja jösses amanda! Jag säger, i ett försök att travestera Winston Churchill: Sällan i historien har så mycket bullskit och ren tankedynga presenterats på ett så litet utrymme som i denna Jane Lyzell-tråd.

    Bullskitfaktorn på en skala från 0-100 slår i taket. Ingen tvekan därom.

    Apropå ingenting: Jag läste häromåret att ett kvinnligt medium (sannolikt) hade gömt sitt ektoplasmamaterial inuti fittan, ty där visste hon, att kontrollanterna inte skulle våga vara och rota runt.

    Och i en annan artikel, eller möjligen samma som den jag refererar till här i stycket ovan, stod det att läsa, att för manliga medium var det mer problematiskt. Fast de kunde ju alltid stoppa upp ektoplasmamaterialet i arslet/röven, ty där visste de att ingen kontrollant skulle vilja vara och rota med något finger.

    Fast å andra sidan. Det vanliga är ju att ektoplasma sedan ska materialiseras ut ur mediumets mun. Jag tycker uppriktigt synd om de manliga medium som då måste stoppa in i sin mun något som de dessförinnan haft liggande i anus. Men man måste väl, som medium, offra sig för konst(art)en.

    Kan inte Anders Åkesson & Co föra denna anustradition vidare? Han gömde ju föremål och material i sin byxlinning för att sedan, i mörkret, kunna ge sin publik vad den suktade efter. Så numera är det väl kört för honom att dölja ”hemligt” material i just byxlinningen.

    En rent allmän undran är denna: Den här Jane Lyzell-tråden du länkade till, Gesus, bekräftar mina misstankar, att varken andarna eller mediumen far illa av dagsljusbelysning (däremot lär enligt JL ett medium ha tagit allvarlig skada av en fotoblixt; ja blixtar – det är allom bekant – ska man akta sig för att bli träffade av, de kan döda).

    Men OM nu de fysiska mediumen envisas med att de måste jobba i mörker, är det ju så himla lätt att kontrollera dem. Varför gör man inte det?

    Nu vet vi, efter Anders Åkesson-avslöjandet, att det där med att binda fast mediumets underarmar i hens till seansen medförda privata karmstol är blott ett spel för galleriet, eftersom karmarna på stolen är löstagbara, innebärande att armarna strax kan bli precis lika fria och rörliga som mina egna är nu, när jag skriver detta kommentarsinlägg.

    Om nu inga larmklockor ringer när mediumet propsar på att hen måste sitta i just sin egen karmstol för att kunna få kontakt med andarna där i seanslokalens mörker, kan man ju använda exempelvis mjöl som hälls ut på golvet runt om den stol mediumet sitter i (i mörkret). Då behöver han inte ens vara fastbunden vid stolens karmstöd. Varför har ingen föreslagit denna enkla kontrollmetod (utöver då Gesus)?

    Man kan också tänka sig att mediumets armar, ben ansikte och bål, påmålas fläckar av i mörkret självlysande färg, så att man kan se hur mediumet rör sig i mörkret. Varför inte låta ett medium testa den sortens kontrollmetod?

    Nej, den enda kontrollmetod jag känner till att mediumen godkänner är att de ska bindas fast vid den stol de sitter i. Vanligen då deras egen karmstol. Antagligen med motiveringen att den hjälper och underlättar för dem att få kontakt med andarna.

    De där andarna är ett lynnigt släkte. Bara vissa stolar duger. Bara mörker duger. Fast i Jane Lyzell-tråden öppnas nu för andekontakter under fysiska seanser i dagsljus. Härligt! Måtte det bli regel snarare än undantag framöver vid de fysiska seanserna.

    Till sist: De där andetrumpeterna trodde jag att andarna skulle blåsa en trudelutt i. Lite som en sydafrikansk fotbollsvuvuzela, alltså. Men i Jane Lyzell-tråden läser jag att de används för att förstärka andens röst. Lite mer åt megafonhållet till, alltså.

    Nån här som kan berätta mer om dessa trumpeter? Vem började med dem? Och varför? (Jag för min del föreslår att andarna kan använda sig av flärpor framdeles i stället för dyra andetrumpeter. En flärpa låter ju som en gås(flock) som råkat i målbrottet. Kanske är det redan i nuläget andarnas förtjänst att flärporna låter som de gör? Jag vill inte helt utesluta den möjligheten. Vad tror ni andra därom?)

    Gilla

  3. Tänkte på en sak: BJÄLLROR.

    Varför inte hänga små bjällror i mediumets armar och ben, gärna också i örsnibbarna?

    Då kan ingen jävel med hedern i behåll skylla på att detta inte går att göra med hänvisning till att andarna störs av ljuset. Och att andarna skulle skylla på ljudet/oväsendet motsägs av det faktum, att andarna själva ju vanligen ger sig till känna genom att väsnas och ge ifrån sig olika sorters ljud.Jfr även begreppet bullerande.

    För övrigt brukar änglar förknippas med ljusa spröda klockklangstoner. Jag har sådana änglaspel hemma (snart dags att ta fram dem igen). Så den sortens ljud som bjällrorna ger ifrån sig, måste rimligen vara vanligt förekommande där på ”Andra sidan”, något som snarast borde öka hemkänslan och trivselfaktorn hos andarna. Jfr även kyrkklockor, vilka naturligtvis också bör göra detta, dvs Gud måste gilla kyrkklockor och deras klang, annars är det helt obegripligt varför man inom kristendomen satsat så mycket på just kyrkklockor.

    Runt halsen på mediumet kunde man för övrigt hänga en koskälla eller dylikt. Som komplement till alla de små bjällrorna (runt armar/händer, ben/fötter). En bra koskälla kan med lite god vilja sägas påminna om en kyrkklocka. Vad mer kan man begära?

    Bjällror anser jag vara en bra och billig kontrollmetod. Det finns säkert fler sådana (bra metoder). Kom gärna med förslag. Vi ska nog inte räkna med att woowoos själva hjälper till att tänka ut bra kontrollmetoder. De verkar snarast ha fastnat med tummen i arslet i det avseendet (jallafall om det rör sig om manliga medium; se min kommentar här ovanför).

    Gilla

    1. Min första reaktion är – VARFÖR ska det ens finnas ”kontrollgrejer”, det ska väl INTE behövas, det ska ju INTE vara bluff?

      Man ska väl kunna lita på att dessa fantastiska ”gåvor och förmågor” är på riktigt helt enkelt! Inget annat ”mediumskap” eller woo-wootrams har väl kontroller för att det inte ska fuskas..?

      Bara att det finns, visar att det är just bluff – samma som med magitricks… Om det ska kontrolleras, är det ABSOLUT inte fuskaren själv som ska sätta upp kontrollerna heller.

      Vad som inte tas upp här, gällande tex Åkessons fysiskasesnsfuksande, är ju att hans fru glider/gled runt i det kolsvarta rummet helt fritt och kan hitta på vad hon vill. Det + att det spelas musik och sjungs också, ovanpå allt annat trams…

      Här lite av mina tankar tidigare om det – http://wp.me/pZ3jN-1Qy

      Gilla

  4. Trumpet är egentligen en tratt i dessa sammanhang.Den ska ha funnits med sen fysiska seanser började ta fart i mitten på 1800-talet.Den här tratten ska alltså vid röstseanser koncentrera ectoplasman för att enkelt säga – höja volymen på rösterna.

    Gilla

    1. Ja bara en tratt i aluminiumfolie tror jag, eller något annat lätt material. Antagligen från början för att fuskarna skulle kunna föreställa rösten och att den kom liksom från en annan plats än munnen

      Gilla

  5. När fysiska seanser drog igång långt tillbaka i tiden så fick ju faktiskt vem som helst (förutsatt hade pengar att betala biljetten) möjlighet att få vara med att uppleva en fysisk seans.Idag är det väldigt hemligt och hyss hyss.Och ingenstans hittar jag att det skulle ta en rysligt massa år att utveckla sig till ett fysiskt medium från den gamla tiden.Det verkar vara ett nytt påfund av Lyzell.Likt hemlighetsmakeriet överlag vad det gäller fysiska seanser.

    Gilla

  6. @Angelica + Gesus: Tack för info! Kan fru Åkesson ha burit glasögon som tillåter mörkerseende, ty det skulle ju ha varit en katastrof, om hon hade råkat snubbla på något föremål under sitt kringsmygande i den nedsläckta lokalen för att komma åt att klappa några av de närvarande på huvudet eller ryggen.

    Å andra sidan har jag hört ryktas att de närvarande på en fysisk seans ALLTID måste sitta hållande varandras händer. Ja, det gäller att minska risken för upptäckt för den som har som sin uppgift att smyga runt i lokalen och beröra kursdeltagarna i fysisk bemärkelse.Om kursdeltagarna lydigt bildar en hand-i-hand-kedja (andarna kräver väl det, annars våga de inte dyka upp i lokalen), kan man ju som kringsmygare i mörkret våga gå ännu lite närmare. Men ännu bättre – och säkrare – måste det förstås vara, om kringsmygaren har specialglasögon som tillåter mörkerseende.

    Jag har läst nånstans att Åkessons fru hade en sorts degspade med påträdd konstgjord människohand för att utföra sina sina beröringar med. Klokt av henne, ty en andes beröring bör ju inte kännas exakt likadan som en levande människas beröringar.

    Jag tror att du träffar huvudet på spiken, Angelica, när du berättar om andetrumpeterna. Klart att rösten låter annorlunda när den passerar genom ett hoprullat rör. Det gäller rimligen för mediumet att se till att anderösten låter på ett annat vis än den egna normala rösten hos mediumet gör.

    Nån här som vet hur man förställer rösten? Jag själv är kass på det. Däremot känner jag en som kan låta som Kalle Anka. Skulle han kunna bli ett bra medium, tror ni? Eller hur fan brukar anderösterna låta? Är det Kalle Anka-stuk över dem eller inte?

    Gilla

    1. Var har du läst det med stekspaden och/eller mer om detta? Jag har inte kikat på detta på länge, men det är det som gjorde att jag började kika på dessa bedragare och det är galet svårt att hitta grejer om dessa fysiska seanser.

      Jag kan rekommendera Per Ola Torells bok om när Anders blev avslöjad – och jag tar gärna emot tips på mer att läsa om detta…

      Gilla

  7. @Gesus: Ja du, var läste jag detta? Minns tyvärr inte.

    Inte blir det bättre av att min minnesbild om detta är något oklar. Det kan inte ens helt uteslutas, att detta är något jag har tagit del av vid tillfällen då jag diskuterat fallet IRL med kunniga skeptiker. Men jag har för mig att jag till och med har sett en bild eller teckning på en sorts handske (eller konstgjord hand med fem fingrar) trädd över något som kan sägas vara en manipulerad degspade eller heter det kanske slickepott eller spatel?

    Hur som helst så ligger det en viss logik i användandet av en konstgjord hand/handske. Den kan ju enkelt göras lite större än en normal människohand, eller mindre, något som i båda fallen förhöjer mysticitetsfaktorn (dvs den som blivit klappad på huvudet, axeln, ryggen eller kinden kan ju med gott samvete säga, att det absolut inte var någon normal/vanlig människohand, varvid true believer-slutsatsen är given, att detta måste ha varit en andehand och inget fusk utfört av någon ”människohand”).

    En annan vinst/poäng med handskförsedd slickepott , stekspade eller dylikt är ju att den fuskande medhjälparen kan stå ett par decimeter längre bort från dem som ska få uppleva den fysiska beröringen. Det minskar definitivt risken för upptäckt, dvs att fusket ska avslöjas.

    Även om seansdeltagarna sitter med sina händer sammanlänkade som vid ringdans, skulle ju någon av dem plötsligt kunna få för sig att plötsligt sträcka på sig och kasta huvudet bakåt eller något ditåt, och då är det bra om den fuskande medhjälparen kan förlänga sin egen underarm och hand med en specialpreparerad degspade eller dylikt.

    Dessutom kan en dylik spatel lätt gömmas i kläderna, så att seansdeltagarna inte har en aning om dess existens och därför inte heller ”av misstag” skulle kunna dra någon slutsats efteråt, om att den tingesten nog skulle kunna ha bidragit till den mystiska upplevelsen under seansen.

    Fan också att jag inte kan minnas bättre varifrån jag fått uppgiften.

    Gilla

    1. Har skullat rafsa ihop ett, eller flera, inlägg om just Anders och fysiska seanser. Men tid finns inte nu och fysiska seanser är sjukt svårt att få info om…

      Har ett klipp här, som jag inte tror jag använt än (?) – har för mig jag kom över den i diskussionen med Camilla Elfving Persson (blondinbellan på LSD ;-] ) där hon hänvisade till ett program som handlade om ”övernaturligt” som skulle vara sant/äkta osv Bla Rupert Sheldrake talar om en självlysande hand

      Det visar sig ju då att Anders Åkessons självlysande hand tydligen är ett standardinslag i fysiska seanser, som jag förstår det, och då underligt att just bara HAN Anders fuskade med just det och just bara dom gångerna – alla andra självlysande händer är såklart riktiga spöken ;-]

      Gilla

  8. Har försökt göra vissa efterforskningar sedan jag skrev förra kommentaren här ovanför. Men, nej, andarna är inte villiga att hjälpa mig.

    Däremot läste jag – och såg till och med ett foto på – att Lisbeth Åkesson, Anders Åkessons fru, lär ha suttit med vid seansen nere i Ystad på en stol intill herr Åkesson. Utan att vara bunden alls.

    Möjligen kan det fotot vara taget från en annan fysisk seans.

    Hur som helst så tar jag mig för pannan och undrar: Ringer det aldrig några larmklockor hos dem som deltar i sådana här fysiska seanser?

    Spelar det verkligen ingen som helst roll att det i lokalen sitter en kvinna, gift med mediumet, som INTE deltar i den där fjantiga ringleken (att alla deltagarna ska hålla i varandras händer)?

    Varför kräver inte de lynniga andarna, att även hon ska deltaga i ”ringleken”? Varför ska hon ha båda sina händer fria och kunna röra sig fritt i lokalen när denna väl har blivit nedsläckt?

    Denna ådagalagda naivitet bland seansdeltagarna är skrämmande. De är ju tammefan lika naiva som treåringar. Skulle inte förvåna mig om de tror på jultomten också.

    Gilla

Kommentera gärna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s