James Van Praagh Q&A

James Van Praagh, mycket känt och populärt medium i USA. Jag är inte direkt imponerad av honom, har sett ett par klipp med honom där han ”failar” och här ser/hör man precis hur han gör. Snackar mycket och snabbt, och sjukt många frågor som sen vänds till ”träffar”.

Detta är från ett gammalt program och handlar om en kille, 7 år, Josh som dött av astma, hans pappa Glenn har varit hos JvP en gång innan + flera andra medier. Han tror att JvP har kontakt med hans son, och har fått reda på att sonen ska ha fått en ”kompis” på ”andra sidan, som då ska vara Barbaras son, David 20 år, också död pga astma.

Alltså, Glenn har varit hos JvP tidigare, och detta är en ”sittning” med två föräldrar till två olika döda barn som inte känner varandra innan. Alla föräldrarna går på ”möte” tillsammans varje tisdag, tror jag det var.

Man vet inte här hur mycket som sagts och pratats med dom innan programmet, men vissa saker gör att jag jallafall misstänker att det sagts en del (+ 1 tidigare möte då ju…).

Klippet
Mina översättningar är inte ordagranna och fullständiga, men jag tycker jag översatt det ”viktigaste” sammanfattat + att det är svårt att höra vad som sägs ibland. Jag har klippt bort en hel del, se hela programmet och historien i spellistan på Youtube, här!

Notera Glenns ”pokerface” under readingen, se extravideo längst ner med hans uttryck när det stämmer och/lr inte…

Snabbt och mycket
Håll i hatten för det går undan, troligtvis av en anledning, det är inte lätt att hänga med vad som sägs riktigt…

Till Barbara
-Pratade ni om att han skulle på college eller gick han redan på college?
-Ja!
-För han säger, ”berätta för mamma att jag går på college”.

Till Barbara
-Jag vet inte om det är astma eller ”problem” kan du konfirmera (?) astma please…
-Ja det var astma!
-Tack… För han säger ”hon vet om astman, fråga om astman, för det kommer bevisa att det är jag

 

Sen vet han inte om Glenns son kan prata än. Trots att han varit på sittning innan och ”fått kontakt” då? (det kanske är en koll, att han fått veta att det var en ung son, vad han ska ta upp?)

Här kommer en hel hög frågor i rask takt, med en vilt nickande pappa.

Till Glenn
-Firar ni hans födelsedag fortfarande? (hmmm gör inte alla det?)
-Ja!
-Köper ni saker till hans födelsedag?
-Ja!
-Går ni någongång till kyrkogården och lägger ”saker” på hans grav på födelsedagen?
-Ja!
-Har ni någongång satt upp ballonger, eller bara köpt ballonger… eller något med ballonger?
-Eller har ni köpt en ”knippe” ballonger eller något och tagit till kyrkogården och hans grav..?
-Ja det har vi!
-Tack… För han vet om detta (?)

Till Glenn eller Barbara
-Jag vill också fråga om hans kepsar eller mössor, har du ngn av hans kepsar eller..?

-Ja jag trodde det var du! För, du har en keps eller mössa/hatt…
-Finns det ett foto/tavla av honom på byrån där, typ sport, där han har kepsen på sig?
-Det finns ett foto av honom i en ram formad som en baseballhandske.
-Ja just det, något med sport och ett foto

(här blir en fråga om en keps omvänd till en ”träff” på ett foto med anknytning till sport/baseball!)

 

Till Barbara
-Var det alltid problem med hans astma eller andning?
-Ja ända sedan han var liten, ja!
-För han säger ”jag har alltid haft dom problemen

Till Barbara
-Han säger ”att när han dog blev det… ehhh…
-Jag vet inte om det var en stiftelse för astma…
-Ja (väldigt snabbt)
-För det är det han säger till mig.

Till Barbara
-Systern… Har du bilen?
Trolig nick från systern
-För han säger att ”min syster har min bil, ELLER kör min bil efter att jag dött
-Och du vill behålla den?
Systern nickar…
-För han säger det till mig, thats what he´s talkning about!

Till Barbara
-Pratade du med din mamma i telefon nyligen?
-För han säger ”jag var där när du talade med mormor

Till Barbara
-Pratar du med henne i köket ibland?
-För han säger ”jag är med dig i köket

 

Nu går han över till Glenn och hans son, Josh (som aldrig träffat eller känner Barbara) och tydligen så växer man upp i andevärlden, för det gör Josh.

Till Glenn men det blir Barbara!
Josh pratar om problem med glasögon (Barnumuttalande) eller syntest. Notera Glenns olika reaktioner när det stämmer eller inte. Men det blir fel, för det är Barbara som har problem med brillorna, och man undrar hur och varför Josh visste det.

Till Glenn
-Jag vet inte om det finns en bänk?
-Korrekt!
-För han pratar om en bänk

Till Glenn
… -Jag tror INTE det är en ros.
… -senast satt vi en ros!
-För han säger ”pappa hade en ros där

Här kommer en snygg vändning, ett tåg på graven blir ett tåg nerpackat i en låda hos ”fel förälder”

Till Glenn (men det blir Barbara!)
-Jag vet inte om det finns ett litet tåg eller något runt graven?
-Det behöver inte vara hans grav, det kan vara en annan grav men DÄR ÄR ett tåg, vem vet ngt om det?

Han pratar om Joshs grav, men det är Davids leksakståg som packats ner.
Gillar när han sen frågar ”i en låda/ask?” och liksom gör det till en träff! Och tja, vad ska man annars packa ner i?

 

Här kommer den obligatoriska enda bokstaven, alltid bara en (1) bokstav. Konstigt, för han, David, har ju kunnat tala om att han går på college och att han har astma med mera, med mera, men här kan han bara säga en bokstav!(?)

Till Barbara
-Jag får en bokstav, J, JULIE ELLER J… (hör inte riktigt vad han säger här)
-Hans pappa är J!
J, JEFF?
-Hans pappa är J (Jay)!
JEFF?
-Hans smeknamn är Jay men hela namnet Justin (hör inte 100 namnet här)

 

Här får han en direkt fråga, ”fråga vad pappa brukar kalla honom”.
Han börjar skruva på sig ordentligt här och försöka vinna tid.

Var det ett smeknamn… ett smeknamn… typ ett smeknamn? Okej! (Tja det brukar det väl vara om man kallar ngn ngt.)
Det brukar vara svårt att ”få” sådant, men jag ska försöka. Samma här, han, Josh, har ju snackat en massa innan, varför skulle han inte kunna det nu?
Daddy calls him… mummel mummel doc..?
Snabb respons från pappa, ja, det är rätt!

T.o.m JvP verkar överraskad att han klarar detta.

Vet inte hur han lyckas, men kom ihåg att Glenn har varit på sittning hos honom en gång tidigare, kanske därifrån?

Mer frågor.

”Fråga hur många systrar han har”

Här kommer tveksamt, är det två? Fast denna gången frågar han inte Josh som vid smeknamnet, utan bara säger det.
Sen stämmer det inte heller för det är tre!

 

Sammanfattat
Han frågar hela tiden och sen säger han, ja för det är det h*n säger…
Det är ju enkla grejjer som han pratar om hela tiden, typ, blommor på graven, glasögon/syntest, prata i telefon, fira födelsedag och sport med mera.

Varför?
Varför frågar han ”Pratade ni om att han skulle på college eller gick han redan på college?” (konfirmeras) När anden säger, ”berätta för mamma att jag går på college”.

Varför frågar han ”Var det alltid problem med hans astma eller andning? (konfirmeras) När anden säger ”jag har alltid haft dom problem med astma”.

Varför ”Jag vet inte om det finns en bänk?” (konfirmeras) När anden pratar om en bänk.

Varför ”Jag vet inte om det var en stiftelse för astma…” (konfirmeras) När, ”För det är det han säger till mig”.

Bonusvideo
Kanske inte så svårt för mediet att se när han är på rätt väg…

Kommentera gärna

