Starta spöksnackarföretag

Kom att tänka på när jag startade företag för ett par år sen. Då var det mycket viktigt med att namnet på företaget hade ”sammanknytning” till företagets verksamhet och det var viktigt att verksamheten var rätt och stämde med vad företaget sysslade med. T.ex gick det inte att bara vara konsult, utan det skulle preciseras ordentligt.
Egen företagare
Jag funderar då hur det då funkar med att ha 1 företag vars verksamhet är att snacka med döda och driva ut spöken med mera. Och sen hur bokföra tjänsterna och skriva ut kvitto t.ex…

1 snabb koll på ngra mediums bolag, visar att dom flesta har registrerat sig som personalutveckling, hälsovård och åt det hållet.

Ingen av dom har med att dom snackar med döda och skickar dom till ljuset med mera som inkomstbringande verksamhet. (varför inte, undrar jag då?)

Tänkt och gjort, jag mailade:


Jag frågade!
Jag har några funderingar angående att starta och driva eget företag

1. Jag undrar om jag kan och får ha som verksamhet/tjänst att tala ”med andar” dvs arbeta som medium och tillhörande tjänster som andeutdrivning, rensa hus, andlig healing och liknande?

2. Kan jag alternativt (som jag ser att dom flesta ”andliga” företagarna gjort) ange en annan verksamhet för företaget, tex personalutveckling eller friskvård mm?

3. Hur fungerar det då med tex bokföringen och kvitto isåfall? Kan jag skriva tex massage eller healing om det är ”andekontakt” jag tagit betalt för?

4. Finns det sen några regler för marknadsföringen för företaget, kan jag ”säga” att jag har kontakt med döda/andar som verksamhet?

Skatteverket – svarar
1. Du kan ha den verksamheten.

2. Du kan uppge personalutveckling, friskvård. Verksamheten går under den branschkoden.

3. Du kan uppge healing på kvittot.

4. Om det är det du sysslar med och kunden söker den verksamheten ska du ju uppge vad du gör.

Bolagsverket – svarar
Bolagsverket kan i vissa fall vägra registrering av verksamhetsbeskrivningar som kan vara av anstötande karaktär. Det skulle kanske kunna vara något av din beskrivna verksamhet.

Men efter kontroll med våra jurister så har jag fått beskedet att om du i din verksamhetsbeskrivning endast anger medial verksamhet, så kommer det att registreras. Du får själv avgöra om du vill ange ytterligare verksamheter som t ex personalutveckling.

Ja, du bör nog skriva massage eller healing på kvitton, men du ska nog även kontrollera det med Skatteverket.

Marknadsföringen har inte Bolagsverket något med att göra, det får du ta eget ansvar för.

Konsumentverket – svarar
Inte!

Nyföretagarcentrum – svarar
Hänvisar till lokala nyföretagarcentrum…

Inga problem
Så det verkar helt OK med 1 företag som arbetar med spöken..! D.v.s att registrera och driva 1 företag som erbjuder och utför en tjänst som är helt hittepå och sen lämna kvitto, bokföra och ta betalt för ngt helt annat!

Men vad ska man vänta sig, när det som egen företagare är fullt tillåtet att sälja ngt som är förbjudet att köpa, sex! Hur funkar det?

Det lär komma mer om detta med följdfrågor och annat! T.ex är det avdragsgillt, viss friskvård är ju? Om jag anlitar en spöksnackare som sen skriver friskvård på kvittot, är det ok?

Glöm inte Al Capone ;-]

Följ Gesus på Gesus på FacebookGesus på GooglePlusGesus på TwitterGesus på Youtube
Kommentera gärna

