Brott (?) och straff

Såg igår att ”20-åringen” som dödade en 60-årig cyklist under sin drogade vansinneskörning genom centrala Malmö fick 3 års fängelse. Normalt i Sverige är väl att man sitter två tredjedelar av straffet om man sköter sig hyfsat. Det gör att ”20-åringen” sitter två år för att ha kört ihjäl en annan människa.

Bara kom att tänka på Pussy Riot som väl fick två år, i Ryskt fängelse, kan tänka mig lite annorlunda standard på straffen där också, för att ha demonstrerat/spelat musik i kyrkan.

Såg också 1 nyhet från Afghanistan igår, 17 halshuggna. Tydligen för att dom hade haft fest där kvinnor och män dansade tillsammans till musik!

Fan, två år på svenskt häkte, det kan väl t.o.m kännas som ett skönt alternativ ibland när det är tungt i livet. Att sitta inne, kunna träna och få mat och allt serverat varje dag.

9 reaktioner på ”Brott (?) och straff

  1. Det finns mycket orättvisor.Om man ser i Sverige,så kan att norpat pengar ge ett högre straff än för den som släkt en annan människas liv.Sen om den 60-årig cyklisten varit kändis på någotvis,politiker,rik med inflytande i samhället eller liknande.Tror jag straffet blivit annorlunda.

    Gilla

  2. Fast Pussy Riot har gjort lite mer än demostrerat och spelat musik i en kyrka. Fast som vanligt är din bakgrundskontroll usel ..

    De tre nu dömda ingick tidigare i en grupp som kallar sig Voina (“krig” på ryska) och har legat bakom en mängd kontroversiella aktioner. Gruppen har bland annat gått in i en matvarubutik där en medlem stoppade upp en rå kyckling i sitt underliv samt klottrat en stor penis på en bro i S:t Petersburg. Vid ett annat tillfälle hade medlemmar offentligt gruppsex inne på ett museum. En av deltagarna i gruppsexet var nu dömda Nadezhda Tolokonnikova som då var gravid i nionde månaden.

    Andra aktioner har varit mer våldsamma. Gruppen har exempelvis vält omkull polisbilar och med hjälp av brandbomber satt eld på en polisbil. Medlemmar har även gått till angrepp mot personal på McDonald’s i Moskva genom att kasta levande katter mot dem.

    Nyligen har den ukrainska motsvarigheten till Voina med hjälp av en motorsåg sågat ner ett stort krucifix till minne av Stalins offer som en tribut till Pussy Riot.

    http://redhotrussia.com/art-group-voina-controversial-act/

    http://www.liveleak.com/view?i=a4d_1204458756 varning för porr på den länken.
    http://www.artinfo.com/news/story/755205/voina-explains-why-firebombing-a-police-tank-is-a-piece-of-art
    http://www.guardian.co.uk/world/2011/apr/08/voina-banksy-penis-prize

    Gilla

    1. (Din kommentar hade hamnat som spam, för att du la in så många länkar)

      Men ”Rune” då… ”Fast som vanligt är din bakgrundskontroll usel” Nu tar du väl i, men kom gärna med exempel på det, vilket du menar, hoppas du inte menar på spöken och annat hittepå bara.

      Ha, ha, ja jag kan hålla med om att jag INTE gjort någon direkt faktakoll på mitt starka påstående, ”Pussy Riot som VÄL fick två år” för att demonstrerat och spelat musik i 1 kyrka.

      Men vad dom gjort tidigare och vad andra gör i deras namn med mera, har väl inte med denna dom/detta att göra. Det dom blev dömda för nu, som jag tar upp här, var väl just för den ”Putinkritiska aktionen i Frälsarkatedralen i Moskva” där dom fick två års fängelse för huliganism och INGET annat, eller? Så t.o.m utan någon större fördjupning och faktakoll så ser det ut som jag har/hade rätt där :-]

      Jag kan erkänna att jag inte gjort någon faktakontroll på dom 17 halshuggna i Afghanistan heller, mer än som jag skriver, att jag såg 1 ”nyhet” om det…

      Det var iofs inte direkt sanningshalten som inlägget handlade om, utan mer 1 reflektion liksom. Men kul att du är på hugget!

      Tänk om du kunde komma med lika mycket ”moteld” på allt hittepå också ;-]

      Gilla

      1. Det är samma personer som har utfört flera saker därför de blev dömda för huliganism. Men svensk media väljer som vanligt att vinkla att alla är oskyldiga i ryssland å staten är bovarna.

        Gilla

  3. Men ja. Varför jag inte är på hugget på det som du kallar för hittepå är för att det är inte ens värt det.

    Jag har varit med om mycket saker som inte går att förklara på något vettigt sätt. Jag skulle inte ens tro på det själv om jag inte hade varit med om det. Hur ska jag kunna bevisa för dig eller nån annan om saker jag själv har upplevt ? Jag har varit med om ett av mediumen som du dissar berättat i stort sätt ord för ord var min pappa sa till mig personligen innan han dog. Vi var helt själva i rummet, å att rummet var buggat är det inte så stor chans . Å jag har aldrig sagt de till nån annan heller så de kan ha spridit så.

    Sedan läser man om att vissa medium säger saker som man läser på google därför är det fejk enligt dig. Men om samma medium säger saker som inte står på google så är det oxå bara hittepå enligt dig. Blir lite moment 22 där eller hur ?

    Gilla

    1. Ja, jag kan ju inte kommentera personliga upplevelser och jag tvivlar inte på att du upplevt det så. Men om du läser runt lite om hur det funkar med ”sittningar” med mera så kan du få 1 förklaring (kanske)

      Jag har själv varit hos medium och blivit sjukt imponerad av hur dom kunde veta och säga saker som bara passade in på just mig. Men nu när jag vet hur dom gör, så ser jag precis hur det är/var!

      Jag har också varit och sett Joe Labero göra ”mycket saker som inte går att förklara på något vettigt sätt”, men jag tror inte att det är spöken eller något annat övernaturligt inblandat för det. (nu påstår han inte det heller) Utan bara 1 skicklig illusionist som kan lura mig, samma med påstådda medium, skickliga ”bedragare”. Och bara för att dom lyckas lura dig gör det inte till ”på riktigt” väl. Hur förklarar du tex att Derren Brown med flera kan göra exakt samma som påstådda medium utan att påstå att det handlar om något spöksnack.

      Får man fråga vilket medium du varit hos? (jag tror Pierre =)

      Sen, du måste skilja på när jag skriver att Pierre Googlar och hur andra påstådda medium jobbar. Pierre Googlar inte alltid heller, och läser du inläggen med honom skiljer dom på när han Googlat eller inte. Du kan c när han får information från ”dom i huset” tex…

      [vad är sannolikheten för att på ett sjukhus som funnits i 100 år och med ibland 800 patienter intagna samtidigt, plus ett per hundra anställda och deras familjer. Att just de spöken som Pierre “får kontakt med” är just de som man hittar på nätet/Google!]

      Vet inte om du kikat på Terrys katastrofsittning med mamman som mist tre barn i Tsunamin? Men kika annars på den så ser du exakt hur Terry gör, bara det att i den sittningen så träffar han INTE rätt. Annars är alla hans vanliga tekniker med mera med där..! Titta på hans andra avsnitt så kör han med samma där, bara det att där får han träffar.

      Tänk sen på som jag skriver, av ca 2 timmars inspelning med mediet, blir det 10-15 minuter redigerat/anpassat materila vi får c! Så det vore väl eff om dom inte lyckas pricka in något..!

      1 fråga till slut. Ser du inte och håller med om att tex Terry Evans bara kör med samma saker allid? Om du försöker vara det minsta lilla kritisk till alla dessa påstådda medium, kan du inte c något av allt det jag tar upp som misstänksamt ”fusk”?

      Gilla

  4. Man kan inte ta i från någon en upplevelse fast upplevelsen kan förklaras på olika vis tänker jag. Arbetar på en anrik arbetsplats där det finns folk som upplevt spökerier. Vi som oftast är ensamma där på kvällen i olika skift har aldrig sett några spökerier, men däremot folk som varit där mer tillfälligt.

    Nu senast var det några där som bestämt sig att på förhand spela in ett spöke, och det är klart att de genom viss teknisk apparatur (tror det kallas EVP) lyckades fånga en röst som talade engelska och sades tillhöra en flicka som dött där! På den tiden talades dock franska och den påstådda omkomna flickan dog i en byggnad som brann ner på samma plats som den nuvarande byggnaden står…

    Jag tycker det är fantastiskt att Gesus orkar kolla på Det okända, jag tycker det är supertrist och zappar förbi numera…undrar hur många som orkar titta?

    Gilla

    1. Detta låter kanske underligt, men jag tittar faktiskt inte så mycket/ofta på Det okända. Som jag skrev nu sist så tycker jag det bara är samma, samma hela tiden, det jag har sett.

      Men jag brukar ladda ner Terrys och Pierres avsnitt och kolla på själva ”mediumdelen” för att c vad dom hittar på. Det tycker jag är lite intressant/roligt, särskilt när man ser hur dom fubbar.

      Jag har fördelen att kunna jobba samtidigt som jag kan glana på 1 skärm med programmet :-]

      Jag tror däremot att det blir fler och fler som tittar och tror på tramset, efterhand som fler och fler är med liksom.

      Jag har fått för mig att det är många ”verksamheter” typ hotell och spa mm som har spöken och anmäler sig till programmet. Undrar hur mycket 1 avsnitt i Det okända är värt i ”exponeringssyfte”.

      Som nu senast tex, där Jessica inte verkade riktigt nöjd med att alla spöken skulle vara borta nu. Hon kanske tyckte det skulle vara kvar några så att spökryktena var kvar så det snackades om hotellet ;-]

      Gilla

Kommentera gärna

