Olssons apa – Bias I

Senaste avsnittet med Terry Evans i Det okända, det var så mycket tokigt och så många saker som visar på så många olika grejer att jag får dela upp det i flera inlägg och klipp.

Terry träffar spöken redan långt därifrån han ska. Spökena snackar med honom, han snackar med dom, dom svarar honom. Spöken drar i honom, och såklart visar dom sig för honom. MEN, dom vägrar säga sitt namn i vanlig ordning!

Här är dom på en loppis, 300 m2 ett plan i en fristående träbarack/er som står ute i/vid en park/skog med träd runtom och markiser på fönsterna – vilket borde innebära att det är mörka kvällar och mycket olika ljud helt naturligt.

Terry har ju julafton, det finns hur mycket som helst som han kan knalla runt och banka på för att få det till att det har hörts ljud där, och det gör han såklart. Men det får komma senare, här är det ju också hur mycket att shotgunna på också, alla dessa grejer, 300 m2 loppis…

Förutom dom påhittade spökena som också får komma senare så hittar Terry på i vanlig ordning och försöker få in träffar. Här är när han chansar på/med en apa! Han går på den ena med att hon ska ha en apa, vilket helt klart INTE stämmer, det blir då en apa på en bild hemma hos henne istället. Nu är det inte ens en apa, utan t.o.m ”something of a monkey”, för att vidga träffarna väl. Vilket INTE heller stämmer, så han får köra det gamla vanliga i en sådan situation, ”check it up”, kolla upp det senare. Och så lägger han till att det är spöken som skojar med henne, därför kanske det ska vara lite ”vagt”? Alltid dessa skojfriska spöken som Terry hittar, konstigt, inga av dom andra påstådda mediernas i Det okända spöken skojar ju… (blev det rätt, det sista?)
apanfall
Check it up!
Detta med ”check it up” är ju en helt briljant teknik, för då har han ju ”inte” sagt något som är fel..!

Jag har ju fått till några sjukt långa inlägg på sistone – så det blir pang på rödbetan här!


Apanfallet
Terry säger – ”Do you still have that monkey AT HOME?” och sen – ”But you have a PICTURE of SOMETHING of a monkey AT HOME!”

Ska alltså vara en apa eller något av en apa PÅ BILD HEMMA HOS henne – men med helt naturlig woo-woologik så blir det någon ANNANS LEKSAKSAPA DÄR!

Och detta ska väl då tydligen vara en ”träff”, visa på att Terry hade rätt och att spökena berättade det för honom – varför annars ta upp och med det i programmet?

Så är det ju hela tiden i Det okända, det vänds och vrids på grejer för att det ska passa vad mediet sa – till exempel när dom ska leta upp dom påhittade spökena i ”arkiven”, det räcker nästan att det funnits någon som dött i landskapet med något liknande namn, så brukar dom kunna vrida till det så det ska vara det påhittade spöket…

GesusNote
För mig ger detta bara fler ?, varför skulle ”dom som skojar med henne”, vilka jag förmodar ska vara Terrys ”andeteam” som hjälper honom, säga detta som för det första är FEL! ”Dom” påstår att hon har en apa hemma, hur vet dom det, har dom varit hemma hos henne innan eller under inspelningen? Om det var innan inspelningen, visste då Terrys andeteam redan att just hon skulle vara med i detta avsnitt och flög inom henne och kollade runt hemma hos henne? Eller delar dom upp sig under inspelning och liksom kollar upp olika grejer, typ att någon eller några i teamet pep hem till henne..? I vilket fall som, så MÅSTE någon av ”dom” varit hemma hos henne för att se/”veta” och säga att hon har en apa HEMMA, eller hur!

MEN, det finns ju ingen apa där! Om nu andeteamet varit hemma hos henne, vilket dom då måste varit för att påstå något sådant, varför inte säga något som isåfall stämmer hemmifrån hennes istället för att säga något SOM ÄR FEL..?

I detta fallet antingen ljuger ju då Terry om att han får informationen, eller något av spökena i hans andeteam som ger honom den! För det är inget snack om den gamla vanliga bortförklaringen att spökena är otydliga, mer än att det är som dom skojar bara… Det är inget misstag, missförstånd eller så heller, Terry är säker, det FINNS en apa HEMMA hos henne, och säger ju att hon ska kolla upp det!

Det/detta är en sådan sak som enligt mig tydligt och enkelt visar att det bara är bluff. Det räcker att tänka till lite för att se att det inte går ihop hur man än vänder och vrider på det! Att dom sen trixar till det och ändå använder det i programmet visar just på att det anpassas för att verka stämma och ska vara ”sant”.

Den enkla sanningen är väl att Terry bara som vanligt gissar, shotgunning, och gissar på att hon har någon sorts apa hemma. Kanske det stod många prydnadsapor någonstans där på loppisen så han chansade på det? Och när han förstår att det inte stämmer så blir det en apa på bild för att öka träffytan, han ändrar ju det också till t.o.m ”something of a monkey”..! Och trots att han har totalt fel så lyckas dom får det till en ”träff”, fantastiskt!

”Det kända”
Man kan man väl lugnt säga att det handlar om och visar hur det funkar med KonfirmeringsbiasConfirmation bias här! Check it up ;-]

Där kommer, förhoppningsvis, mer om detta och detta avsnitt.

Följ Gesus på  Gesus på Facebook Gesus på Twitter Gesus på GooglePlus Gesus på Youtube Gesus på Vimeo Gesus på Dailymotion

19 reaktioner på ”Olssons apa – Bias I

  1. Ja, Gesus, skriv mer. Avslöja skiten.Lägg inte fingrarna emellan.

    Är det inte en apa, kan det vara ett djur som på något vis påminner om en apa.

    Om djuret inte påminner om en apa, kan det vara något annat djur, som förslagsvis inte påminner det minsta om någon apa.

    Är det inget djur, kan det vara en växt som ett ap- eller icke-apliknande djur skulle kunna klättra i.

    Om växten är för klen att klättra, skulle det kunna vara en växt som ett apliknande djur kan titta på. Eller, för den delen, som också ett icke-apliknande djur kan titta på. Eller som en annan växt, apliknande eller inte, kan titta på. Och om inte titta på, så i alla fall växa i närheten av. Eller växa på långt håll från, om nu allt detta redan nämnda också skulle visa sig vara fel.

    Ja, det behöver inte ens vara en apliknande, eller icke-apliknande, växt. Det kan vara blott en tanke, en fantasi. Som avser ett apliknande objekt. Eller ett icke-apliknande objekt.

    Oavsett och i vilket fall, så har Terry träffat bull’s eye med sitt uttalande. Just check it up later. Och du ska finna hur det ligger till.

    Därom är alla rörande överens. Utom den där jävla envise Gesus. Han kräver ALLTID mer än så för att räkna det som en träff.

    En sådan som Gesus går aldrig att göra nöjd.

    Gilla

    1. Jag vill minnas att i detta avsnitt hade ett gäng stövlar ( ! )ställt sig mitt på golvet , bara så där appropå…Kommer inte ihåg om det blev ngn mer kommentar i programmet från Terrys sida..Han var väl fullt fokuserad på apan därhemma , nej , inte hemma, riktiga apan , nej ingen riktig apa..apan på bild , nej, apan på dörren ! så var det …

      Gilla

      1. Ja det stämmer – där var så mycket som hänt mm, och som Terry INTE tog upp. Terry sprang och slog/knackade på allt möjligt (som vanligt) men han lyckades inte träffa rätt med mer än att det ramlat ner saker från en hylla. Vilket väl vem som helst kan räkna ut att det gör där… Jag tror inget annat som dom upplevt fick han till, det var bara fel allt. Inget om jackan, inget om dataskärmen och inget om stövlarna – Terry körde sina vanliga spöken och så bara. Mer kommer om detta avsnitt

        Gilla

  2. Mitt tidigare inlägg blev ”anonym” ..Hur som helst ; Härligt Gesus ! Jag gillar när du dissekerar avsnitten , ibland blir man fundersam hur mediumen får fram saker , men du har alltid bra förklaringar , som visar på hur otroligt fel dom har, men att det ändå skall vändas till ”träffar” Keep Up the good work!

    Gilla

  3. Jag såg detta avsnitt och jag reagerade på apan. Jag har för mig om jag inte helt minns fel att det även var en ganska grov miss när Terry lokaliserade den största aktiviteten i en del av huset där de knappt brukade vara och aldrig hade upplevt något. Jag kan minnas fel. Sedan i slutet när det kom fram uppgifter om ett spöke man ”glömt” att nämna men som stämde på pricken in på beskrivningen, eller ja, typ.

    Det löjligaste av allt var iaf jackan. Jag skämdes lite då han tog emot den och det syntes i ansiktet på honom att han inte riktigt visste hur han skulle ta det. Gulligt att ge bort en jacka som ingen vill ha annars. Undrar om Terry använt den eller om han slängde den i närmaste klädinsamling? Den ville ju ändå bara kramas.

    Bra jobbat annars, ser fram emot fortsättningen!

    Gilla

    1. Exakt ”Pheme” ! Reagerade oxå på när han fick jackan , man riktigt såg hur han desperat försökte komma på ngt häpnadsväckande att säga . Terry brukar ju alltid köra sina klassiska kramar som han påstår kommer från andevärlden , så det var nog det enda han kunde komma på , att lägga jackärmarna om sin hals ..Och troligtvis hamnade jackan i garaget , perfekt att torka av oljestickan till bilen på .

      Gilla

      1. Varför klipper de inte bort sådana där pinsamheter tro?
        Det är lite som i klippet Gesus visade från vad det nu hette, där han försökte få intervjuaren att tappa hakan med sin häpnadsväckande andeinformation. Det stora grå var det nog. När man såg uttrycket i Terrys ansikte, ”ha-ha-vad-säger-du-nu-då, där knäckte jag dig ditt nöt!”

        Man behöver inte vara medial. Man förstår precis vad som far genom huvudet på honom just då. Det är ju delvis så Terry själv får sin information och han är väldigt lätt att läsa av. Ja, jag kan också läsa av människor, jag är riktigt bra på det fast det handlar bara om vad den andre visar med sina ögon, ansiktsrörelser och kroppsspråk. Lite barnum-uttalanden på det och konfirmeringsbias så är jag också ett fullfjädrat medium. Så var det med det!

        Om Terry läser detta. Vad gjorde du med jackan? Gosar ni ofta för inte hade du väl hjärta att göra dig av med den?

        Gilla

      2. Ja Terry Ewans är faktiskt lätt att läsa av , jag är ingen expert på cold reading men man ser ju hur exalterad och förvånad (!) han själv blir när något för en gångs skull stämmer i allt han svamlar om . Och det är ”check records ” hit och dit , och papa är där och morfar , ja först måste ju Terry fråga OM dom är döda förstås. Och han skall gärna förmedla kramar och knacka på dörrar och , någonstans har det varit en ”fire” ..check the records ! Papa hälasar att han har det bra , ch han inte säga adjö och ingen kunde göra ngt och han hade svårt att andas …. Suck ….Till råga på allt tjänar karln pengar på detta..Vart är världen på väg ?

        Gilla

      3. Underbar kommentar ”Pheme” ; ”När man såg uttrycket i Terrys ansikte, ”ha-ha-vad-säger-du-nu-då, där knäckte jag dig ditt nöt!” Exakt så såg Terry ut !! Ha ha , ja herrejäklar , han blev väl exalterad att hans googlebluff gick hem ..Ljus & Värme ..eller hur ..

        Gilla

      4. Till råga på allt finns det dom som skulle lägga sig framför tåget för att försvara hans svammel! Ja du, vi är på väg? Mår människor så dåligt i sig själva att de inte orkar leva i verkligheten och nuet längre? Inte sällan man läser att det är livskriser och andra sorgligheter som gör att medialiteten ”bryter ut” och spökena kommer fram. Jag undrar just varför…

        Terry borde vara ett utmärkt nybörjarprojekt för den som vill lära sig cold reading. Han är som en öppen bok.

        Gilla

  4. Innan jag glömmer bort det, jag var nämligen tvungen att gå tillbaka och titta på ap-fotot. Är det inte exakt den minen Terry har när han stoltserar med sina konster i Det stora grå (eller vad det nu heter)? Jag tyckte uttrycket kändes bekant. Jag får nog titta igen..

    Gilla

  5. Nu ändrar Terry taktik:

    http://terryevansmedium.se/2013/04/terry-evans-forstaelse-for-varandra-enhet/comment-page-1/

    Skämskudde rekommenderas – och när det kommer till dikten i slutet så fungerar spypåse utmärkt!
    ————————————————————————————

    Jag skulle vilja tacka mina skeptiker för utmaningen de har gett mig. Vad är denna utmaning? Att rannsaka mig själv och våga fråga mig själv: finns det någon sanning i vad de säger? Det ger mig en möjlighet att säga mig själv sanningen om hur jag verkligen är. Sanningen sårar alltid sägs det och jag tror att säga sig själv sanningen, om sig själv är den svåraste utmaningen för vilken människa som helst. Att möta sanningen är naturligtvis en process och jag kan se tillbaka på mitt liv, hur jag på grund av mina egna åsikter och tänkesätt ibland har fastnat i föreställningar som jag själv skapat. Det är otroligt hur man faktiskt kan börja tro att ens eget sätt är det bästa sättet!

    Det har ibland varit väldigt smärtsamt och genant att säga mig själv sanningen, när jag med facit i hand har insett hur jag ibland har projicerat min etik och moral på andra, för att de inte tänker eller tror på samma sätt som jag.

    Vad är symptomen på projektion, oavsett om det sker medvetet eller omedvetet, när någon inte accepterar vår tro eller vårt sätt att vara? Irritation, ilska, avundsjuka osv uppstår och öppnar dörren för rivalitet. Till exempel: Vem är bäst? Vem är det bästa mediet eller bästa healern? Vem har sanningen? Vilken människa som helst kan gå i elitismens fälla och det är en farlig plats. Vi ser det inom politiken, i affärsvärlden, inom religioner, i vetenskapens värld och i det dagliga livet. Bland medium och healers är detta ett stort problem. Många av mina kollegor i den spirituella sfären, kända och okända, har gått i denna fälla. Många av dem har varit väldigt aktiva på internet. Var finns kärleken och ljuset då? Som en välkänd skeptiker från VoF en gång sa: Ni medium gör jobbet åt oss. Ni förgör varandra genom att öppet attackera varandra, inför hela världens åskådan.

    I mina kommentarer här på bloggen har jag använt ordet elitism när jag pratat om skeptikerna och jag menar att detsamma skulle kunna sägas om oss, som anses följa den spirituella vägen. Det är förvånande hur vi kan använda denna taktik för att marknadsföra vår egen sanning, för att få erkänsla.

    Vid det här laget frågar du säkert, men Terry då? Ja, jag kan säga att jag till viss del har gjort mig skyldig till dessa saker jag med, väldigt ofta utan att inse det själv. Jag har naturligtvis mina åsikter om hur saker och ting bör göras, både som individ och som medium, men jag har aldrig använt internet på negativt sätt för att uppfylla mitt behov av att synas. Det är därför som jag nu säger att det är dags för oss, som säger att vårt syfte är att sprida kärlek och ljus att försonas och titta på vilket budskap vi sänder ut. Om vi kan göra det, kanske kan vi då lära oss att bortse från våra olikheter och acceptera varandras sätt att arbeta och vara. Om jag gör något som är fel, vare sig det handlar om attityd eller beteende eller i mitt arbetssätt, har min erfarenhet varit att människor själva bestämmer om de tycker om mitt arbete som medium, inte jag. Om jag omedvetet blir elitistisk kommer det enbart att leda till min egen undergång.

    Jag har alltid sagt att alternativa mässor inte är min grej, men lyckligtvis övertalade min goda vän och affärspartner Maria mig att delta. Vilken aha-upplevelse för mig! Detta var något jag behövde se. Det var underbart att iaktta alla olika grupper, som gjorde olika saker och det som inspirerade mig mest av allt var att de gjorde något som de trodde på, som var deras sanning. Det var deras sätt att ge tillbaka till mänskligheten. Upplevelserna på mässorna hjälpte mig att lämna en gammal föreställning, som inte längre tjänade mig. Jag tackar alla er som deltog på dessa mässor för insikterna ni gav mig. Det påminde mig om vi alla är jämlika; vi har alla rätt att välja och följa vår sanning.

    Det jag talar om i denna artikel är jag själv en del av, så jag hoppas att dem av oss vars intention är att sprida kärleken och ljuset kan ställa våra olikheter åt sidan och samarbeta för en gemensam sak, för enade vi stå, men söndrade vi falla. Jag blir än en gång påmind om mina kritiker och den gåva de erbjuder.

    Hur ser denna gåva ut? Den har gett mig inspiration och styrka att lämna gamla föreställningar som inte längre fungerar för mig. Den har fört mig närmare mina vänner och kollegor i andevärlden. Idag tror jag att jag är starkare, varför? För att jag har vågat träda fram och berätta min historia, inte för att jag vill att ni ska tro på den, men genom att dela den kanske du kan bli medveten om något inom dig, något du behöver titta på. En fantastisk process har startat inom mig; alla dessa hemska känslor jag hade när jag var fast i rädslan att bli mobbad på internet och på annat vis har börjat avta. Det är gott att ha mött en gammal demon och när jag tagit det steget har jag funnit frihet.

    Jag kan känna tacksamhet för mina skeptiker även om de orsakat mig smärta. Denna oändliga resa har gjort det möjligt för mig att komma ett steg närmare mig själv och en sanning som fungerar för mig. Jag känner mig mer orubblig i min trop å livet efter döden och en högre intelligens.

    Löftet – Ett löfte till mitt andliga jag

    Jag ska sträva efter att hedra min själ och lära mig lyssna till dess röst.

    Jag är herre över mig själv och därför är det mitt ansvar att lära mig förstå språket i min inre värld.

    Jag ska vara klok nog att inte klandra andra, men att ha en stark önskan om att lära av mina egna misstag med kärlek och lära av den oändliga rikedom de kan erbjuda.

    Min strävan är att respektera andra så som jag själv vill bli respekterad.

    Jag inser att när jag dömer andra är det bara en spegelbild av mig själv.

    Jag lovar mig själv att skapa ljus där det är mörker. Det jag söker är sanningen, mitt hopp är kärleken och min uppgift att finna rikedomen i min själ.

    Min själ är min följeslagare och dess språk är unikt för mig, men det är kärlekens språk och jag hoppas att det för var dag ska ta mig ett steg närmare mitt sanna jag.

    Jag ska lära mig känna igen de fiender, som gör sitt yttersta för att hindra mig från att finna ljuset. De kommer att ha många förklädnader och använda flera olika knep, men mitt mål är att ta kontroll över dem.

    Hur jag ska känna igen dem? Genom att lyssna till mina känslor och ha styrkan att agera utifrån dem i mitt dagliga liv.

    Tomt prat och ett lättjefullt sinne drar till sig negativitet. Det jag tänker drar jag också till mig och därför ska jag komma ihåg att stänga dörren, så att ovälkomna inte kan komma in.

    När jag saknar svar ska jag erkänna det och söka vägledning hos dem som har svar.

    Min sanning, liksom min själ, är evig och i mitt sökande ska jag göra mitt bästa för att möta förvirringen och finna mitt ljus. När ljuset växer i styrka ska jag dela med mig av det till dem som söker mitt råd.

    Andra må predika, mitt mål är att undervisa. Därför ska jag sträva efter att minnas eleven inom mig.

    Livet är min lärare, upplysning mitt mål.

    Mitt löfte är enkelt, min uppgift svår, men med andlig vägledning kommer jag att finna vägen och nå mitt mål en dag i sänder.

    Denna dikt är en kod som jag försöker leva efter. Vissa dagar lyckas jag och andra inte, men det är bra att ha dessa ord som resesällskap. När jag får en känsla av att jag gjort något fel vänder jag mig alltid till dessa ord. De säger mig alltid sanningen, men jag tänker den inte, jag känner den.

    / Terry Evans

    Gilla

    1. Jag kan inte se att han säger någonting alls om sitt andeprat.
      Han undviker noga att beröra den sakfrågan.
      Det som skeptiker ifrågasatt, nämns inte med ett ord . . .

      Det är väl sånt här som kallas ‘rökridå’ . . .

      Har man rent mjöl i påsen, behöver man inte skapa rökridåer att gömma sig bakom.

      Gilla

      1. Tyckte först det stod terryevansevangelium:) Den karln är patetisk med sina andar som verkar styra både honom och tanterna som flockas kring honom. Rökridå eller skyddsnät för att undgå kritik, alla ska gilla allt, skeptikerna äro brickor till självinsikt och tillsammans sjunger alla We shall overcome sometime. Tanterna smälter som vax i solen när Evans från sin upphöjda position talar likt Jesus från Nasaret. ”Andra må predika, mitt mål är att undervisa.” Måste vara tungt att bära det stora ansvaret och bära på så mycket visdom. Vilken pajas!

        Gilla

    2. Intressant att Terry Evans i 40år snackat med döda människor och dom döda tydligen snackat tillbaka till honom, och levt på det som ”arbete”, MEN han VET INTE om det finns ett liv efter döden! Terry tom påstår att han har ett ”team” med döda människor som jobbar för honom och att Han varit i ”andevärlden” och hälsat på..!

      ”ett steg närmare mig själv och en sanning som fungerar för mig. Jag känner mig mer orubblig i min tro på livet efter döden och en högre intelligens.”

      Kan någon förklara för mig hur det kan hänga ihop?

      Gilla

  6. Terry lovar följande i sin blogg:
    ”I promise myself to create light where there is darkness.”

    Det skall bli intressant att följa . . .

    Gilla

  7. Jag har svårt att en se att det är en dikt.Det är nog inte hans grej det heller.
    Här däremot är en person som kunde skriva en dikt – Karin Boye.

    Ja visst gör det ont

    Ja visst gör det ont när knoppar brister.
    Varför skulle annars våren tveka?
    Varför skulle all vår heta längtan
    bindas i det frusna bitterbleka?
    Höljet var ju knoppen hela vintern.
    Vad är det för nytt,som tär och spränger?
    Ja visst gör det ont när knoppar brister,
    ont för det som växer och det som stänger.

    Ja nog är det svårt när droppar faller.
    Skälvande av ängslan tungt de hänger,
    klamrar sig vid kvisten,sväller glider-
    tyngden drar dem neråt,hur de klänger.
    Svårt att vara oviss,rädd och delad,
    svårt att känna djupet dra och kalla,
    ändå sitta kvar och bara darra-
    svårt att vilja stanna och vilja falla.

    Då,när det är som värst och inget hjälper,
    Brister som i jubel trädets knoppar.
    Då,när ingen rädsla längre håller,
    faller i ett glitters kvistens droppar
    glömmer att de skrämdes av det nya
    glömmer att de ängslades för färden-
    känner en sekund sin största trygghet,
    vilar i den tillit som skapar världen.

    Gilla

  8. Jag gillar dikter.Vissa berör mig andra får mig aldrig att känna något.Pär Lagerqvist skrev en dikt en gång 1919 (ur istället för tro)
    För mig är den vacker.Dels för att allt är människan till låns,vårt eget liv och andra liv,allt det vi har är det.Och dels för det sista orden i dikten
    ”Jag ska vandra ensam,utan spår.

    Det är vackrast när det skymmer

    Det är vackrast när det skymmer.
    All den kärlek himlen rymmer
    ligger samlad i ett dunkelt ljus
    över jorden,
    över marken hus.

    Allt är ömhet,allt är smekt av händer.
    Herren själv utplånar fjärran stränder.
    Allt är nära,allt är långt ifrån.
    Allt är givet människan som lån.

    Allt är mitt,allt ska tagas från mig,
    inom kort skall allting tagas från mig.
    Träden,molnen,marken där jag går.
    Jag ska vandra ensam,utan spår.

    Något påstådda medium bör ta till sig,och sluta fjanta och försöka tjäna pengar på döda människor.

    Gilla

Kommentera gärna

