Woo-woologik + ljug och smälek

Camilla Elfving fd Persson-cirkusen fortsätter här med lite ”öppna sinnen” och ”ljus och kärlek” från kommentarerna på Camilla Elfvings Facebook-sida där hon tog upp mitt inlägg om hennes verksamhet.

Camilla Elfving fd Persson

Standard woo
Det är såklart dom vanliga, nollkoll-påståenden om mig och vad jag gör för att skita ner mig. Och Camilla, åhhh sååå bra hon är o.s.v.

Även några ”kändisar” dyker upp där och passar såklart på att ge mig en känga med något förvrängt – men kul att se att dom håller ihop liksom.

I stort sett alla kommentarerna där är same same as alltid – det är att jag förtalar, hänger ut, mobbar, förföljer, är okunnig, rädd och avundsjuk med mera. Ja det vanliga helt enkelt – och som alltid utan belägg!

Woo-woolove
Det haglar nedvärderande kommentarer från ljusochkärlekmänniskorna. Jag kör lite av det, utöver Robert Hahns i förra då, rakt upp och ner här bara, och lite kort mina tankar om dom/det. Prepare för rumpbett..!

***

”Om han har ett arbete idag så lär han väl behöva sluta för att på heltid kunna ägna sig åt att förfölja folk.”
Först detta fåniga att jag förföljer + lite så där lagom nervärderande att jag inte skulle ha jobb. Vilket hon vetat jag har, OM hon läst här, INNAN hon dömde mig, UTAN att veta.

”Grattis till placeringen Camilla Elfving”
Ja, visar klart och tydligt att hon inte ens läst inlägget, eller har grava lässvårigheter – för annars hade hon vetat att Camilla INTE är med på listan.

”Tycker uppriktigt synd om Gesus – Stackars, stackars liten” – Annalena Wisén | driver bl.a Healingresan – där man reser till ökända John of God i Brasilien.

Går inte detta som härskarteknik, att ”förminska” någon – ”Stackars, stackars liten”..?

”Världen är full av okunskap!”
Ja där får jag ju hålla med, dock inte i hur han antagligen menar – utan tvärtom, hans okunskap om mig och vad jag vet och gör..!

”Men guuud, snaaark! Vilket dunderpucko som kallar folk för bedragare utan att ha någon koll alls.”
”Dunderpucko” – allvarligt..! Och ”ingen koll”, undrar vem som har koll på vad.

”Att han orkar lägga så mycket energi på det stackarn”
Vanlig woo-wookommentar – helt meningslös och bara nedvärderande.

”Men? Vad är det med denna människa? Var och en har ju rätt att leva sitt liv och ha sin ”tro”. Undrar vad hen är såå rädd för? Tycker att du känns otroligt stark och seriös Camilla Elfving och bloggaren precis det motsatta!” – Camilla Hosenfeld | påstått medium med mycket, mycket mera stolligt.

Camilla Hosenfeld kan f.ö ses/höras här, ”ta emot budskap från alla entiteter som finns t ex: änglar, guider, varelser från andra universum och från andra sidan”.

Som klippet beskrivs där: ”Camilla Hosenfeld kanaliserar budskap från portalväktarna till det nät som omger planeten jorden, alltså allvarligt..!

Som jag sagt, det dyker hela tiden upp mer och mer stolligheter att kika på.

”Eftersom han har väldigt mycket och starka åsikter om diverse personer som han inte känner så tycker jag att det är synd att han inte står för vad han säger.”
Tja då är vi där igen. VAD ska jag ”stå för”? Att jag visar upp vad dessa gör och påstår sig kunna – och vad är skillnaden på det, beroende på vem JAG är, och/eller om dom vet vem jag är eller inte?

”Ok att han tycker att han har sakliga argument, men mycket är ju bara elaka påhopp. Som en mobbare på skolgården.”
Och jepp, där kom mobbingkortet, tragiskt. Men hon håller tydligen med om att jag har sakliga argument, glädjande :-]

”Han påpekar härskartekniker men verkar inte se bjälken i sitt eget öga?”
Igen – dom läser INTE vad jag skriver! Hade hon gjort det, så hade hon läst att jag i just det inlägget jag skriver om Camilla och hennes härskartekniker, skriver att jag antagligen själv gör det ibland – OCH att jag försöker undvika det!

Men det är ibland omöjligt att det inte blir t.ex ”förlöjligande”, som ju då är en härskarteknik, när man skriver om alla dessa tokigheter som dessa skojare hittar på.

Tanken med bloggen är också att det ska vara lite med ”glimten i ögat”. Vilket jag förstår dom flesta woo-woos har svårt att greppa – det verkar vara en galet lättkränkt ”grupp” med stor avsaknad av humor, och av att t.ex kunna skratta åt sig själva…

”Vilken mupp!! Har han någon koll över huvud taget?”
Tja, om hon vågat läsa vad jag skriver så hade hon upptäckt det. Men dom är INTE intresserade av att kolla upp någotsomhelst, INNAN dom uttalar sig.

”Trodde först att det var ett skämt! Stackars människa.”
Ja visst är det svårt att veta om det är ett skämt eller inte. Alla dessa påhitt och annat stolligt som påstås av dessa skojare. Som dom sen vägrar visa om det är annat än bluff och bedrägeri – eller då, skämt kanske.

”Slå han. Eller skicka nåra andar eller spöken på den fan. Haha”
Hyfsat säker på att han skojar här, men – ja då är vi ju där med deras hittepå. Dom KAN INTE t.ex skicka spöken på mig, eller som dom ju haft nytta av låta spöken kolla upp vem jag är. Det skulle ju inte vara några problem för dom om dom hade dessa ”förmågor” dom påstår sig ha. Det blir bara ännu ett bett i egen rumpa som visar att det bara är bluff..!

”Han kanske också kollar var du bor, om du lever ensam, var ditt barn går på dagis.”
Sjuka fantasier (och säger väl en del om den som skrev det) + för att smutskasta. Om man har bara det minsta lilla koll på mig och vad jag gör, vet man – och t.o.m Camilla svarar henne ”Nja, jag tror att just Gesus håller sig inom hyfsade ramar”.

Men Camilla fortsätter – ”Precis som du skriver kan detta legitimera att någon annan tar sig friheten att kolla upp var mitt fritidshus ligger. Med karta och allt. Och vilken tid jag är där. Och berätta för sinneslöa, vidskepliga individer …”
Först undrar man ju vilka dessa ”sinneslöa, vidskepliga individer” är. Sen så tipsar ju faktiskt Camilla själv dessa om vad dom kan göra – samtidigt som hon påstår att JAG gör det, vilket jag INTE gör! Bett i rumpan igen, eller..?

Och så fick hon ju med att hon minsann har ett fritidshus. Ohhh, flott…

”Helt oacceptabelt att du blir förtalad och uthängd på detta sätt”
Nej vad som är ”oacceptabelt” är att komma med beskyllningar (lögner) vad jag gör utan att visa belägg för det!

”San hysterisk smutskastning kan omojligt tas pa allvar … lagga ner sa mycket energi och tid pa sin avundsjuka bakom en datorskarm”
Kör en Sassersson här – ingen kommentar ;-]

”Det måste vara en mycket ensam och bitter liten människa som skriver på det sättet. Vad ledsen jag blir.”
”bitter liten människa” – går under härskarteknik, eller..?

”F.ö så ligger bevisbördan mest hos häcklaren eftersom vi som upplevt närvaro och konkret samverkan vet vad våra sinnen registrerat.”
Ja och där kom en tugga med bevisbördanfelet.

***

Det var väl inte illa – mycket ljus och kärlek från dessa fina människor. Och för att tycka att jag är en så elak mobbare som förföljer Camilla för hennes tro och förtalar och hänger ut henne, så tycker många många tydligen ändå synd om mig – stackars lilla mig ;-]

Men det är sorgligt trist att INGEN av dom vågar kommentera här. För det hade varit galet intressant att få ”diskutera” med dom om detta – och JAG kan inte gå in på deras sidor och kommentera, för då blir det såklart direkt att jag ”attackerar” med mera..!

Funderar på – kan det vara förtal att säga att Camilla är fööör flummig, när hon säger att hon t.ex har sex med döda/spöken, reser runt utan sin kropp i andra dimensioner, astralplan, Universum, till andra planeter och snackar med Aliens här på jorden med mera. Kan det var det som är själva förtalet dom snackar om här..?

Följ Gesus på  Gesus på Facebook Gesus på Twitter Gesus på GooglePlus Gesus på Youtube Gesus på Vimeo Gesus på Dailymotion
7 reaktioner på ”Woo-woologik + ljug och smälek

  1. Deras infantila kommentarer, får mig att vilja rekommendera dem kurser i ‘personlig utveckling’.
    Med den förskolenivå dom nu når upp till, är det nog fullt förståeligt dom inte vågar skriva i en kritisk blogg. En blogg som dessutom drivs av en vuxen mogen person…

    Och många i det gänget driver kurser i ”personlig utveckling”…

    Patetiskt!

    (T.o.m. pseudoskeptikern bbnewsab når hööögt över deras nivå.
    Dom borde f-n skämmas!)

    Gilla

  2. Man blir bara ledsen när man läser deras retorik. Var kommer detta hat och avsky från? Är det något som lärs ut på någon kurs?

    Det är nämligen SAMMA argument över hela internet där skeptiskt lagda personer försöker diskutera vuxet med paranormala. Jag råkar ut för detta konstant se bara här: http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/2013/05/01/paranormalisternas-oarlighet-och-ohederlighet-i-diskussioner/

    Hittade i dag en blogg med en rationellt tänkande person som hade en diskussion på Facebook. PRECIS samma argument och retorik dyker upp där också. Kolla på http://www.vemihelvete.se/2011/09/facebookdiskussion-om-medium.html

    Den stora frågan är varför de får allt om bakfoten? Vem är det som hetsar dessa människor att få felaktig uppfattning och får dem att börja hata och förminska? Det värsta är väl att de inte ser sitt eget hat? Hur kan de missa detta?

    Vi får hoppas på ett trevligare diskussionsklimat i framtiden men jag tvekar för det. De verkar vara så medvetna om att det de håller på med är bedrägeri eller självbedrägeri. Varför skulle de annars reagera så irrationellt som de gör?

    Gilla

    1. Jag kan bara gissa… Men jag är nog benägen att hålla med om det du skriver i sista stycket. Jag kan inte heller komma på någon annan orsak.

      Jämför man deras beteende, med t.ex. Elisabeth Lannges fullt rationella bemötande i sakfrågor – då kan man inte tolka det på annat sätt, än att det är en stor rädsla som ligger bakom dessa reaktioner.

      Gilla

  3. Om man ifrågasätter woowoos’ världsbild och upplevelser, till exempel genom att försöka förklara för dem att just den sortens upplevelser som de beskriver är typiska vid NSEs (Near Sleep Experiences) och/eller TLTs (Temporal Lobe Transients), så uppfattar de sig som kränkta och förtalade.

    Hur kan det komma sig att woowoos kan resonera och tänka så knäppt och flumstolligt som de så ofta gör – och som dina citat här ovan visar prov på, Gesus?

    Just den frågeställningen kom Hans Iwan Bratt och jag in på i går, i hans bloggartikel om Robert Hahn; se: http://hansiwanbratt.wordpress.com/2008/06/26/spiritistprofessorn-robert-hahn-angriper-bratt/#comment-4831 .

    Jag ”självförhärligar” mig nu – till, förmodar jag, Aliennas stora förtjusning – genom att här låta kopiera in en del av en kommentar jag lade in hos Hans Iwan i dennes Robert Hahn-artikels kommentarsfält.

    Så här skrev jag:

    Jag fascineras av hur sådana människor som Robert Hahn – eller woowoos på det stora hela taget – fungerar. Eller snarare av hur deras hjärna fungerar.

    Termerna IBS 1 och IBS 2 är mina egna. (IBS = Informationsbearbetningssystem.)

    Jag valde de termerna i ett försök att komma förbi problemet med högerhjärnhalvigt vs vänsterhjärnhalvigt tänkande. Det finns ju som regel inget hundraprocentigt högerhjärnhalvigt eller dito vänsterhjärnhalvigt tänkande, utan hjärnhalvorna är normalt förbunda med varandra via en struktur som kallas för corpus callosum, hjärnbalken. (Hos savanter brukar denna hjärnbalk dock vara förtvinad eller helt frånvarande, ett faktum som förmodligen kan förklara en del, om inte alla, av deras mer eller mindre fantastiska kognitiva förmågor.)

    Som en metafor kan man likna IBS 1 vid ett datorprograms version 1.0. Med tiden, under utvecklingens/evolutionens gång, tillväxte hjärnan och gav därmed utrymme för version 2.0 av informationsbearbetningssystemet (= det logiska, rationella och analytiska tänkandet; till skillnad från det intuitiva och efter Hidden Causal Agents-sökande IBS 1-tänkandet).

    Man skulle kunna säga, att båda programversionerna söker efter Causal Agents, dvs orsaker till det som händer i ens omgivning. Den stora skillnaden är att om ingen uppenbar Causal Agent dyker upp, så nöjer sig IBS 1 med att uppfinna – hitta på – en sådan, vilken då blir en dold/hidden Causal Agent. Medan IBS 2 inte nöjer sig med den lösningen utan kräver fakta på bordet och vägrar att acceptera okända/dolda kausala agenter.

    Allt religiöst tänkande är fast i IBS 1, dvs ombesörjs av IBS 1. Därför kan även högt intelligenta människor, medelst en process som kan kallas för dissociation eller detachment/frånkoppling, frikoppla/lösgöra alla frågor med (pseudo)religiöst innehåll från det inflytande som analytiska och logiska IBS 2 utövar på övrigt tänkande hos samma individ.

    Konstigt, javisst. Fast egentligen inte konstigare än fenomenet DID (= Dissociative Identity Disorder); se exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/Dissociative_identity_disorder .

    KAN VÄL TILLÄGGA HÄR HOS DIG, GESUS, FÖLJANDE: DID kan lite förenklat beskrivas som personlighetsklyvning. Jfr resonemang av denna typ: ”Det kändes som om det var någon annan än jag som gjorde (eller sade) det där. Det var i alla fall inte mitt rätta jag som kom fram i just det ögonblicket.”

    Den sortens resonemang, som jag just givit exempel på i stycket här ovanför, känner nog en majoritet av oss ”vanliga” människor igen. Det är nämligen helt normalt att känna så ibland. (Den psykotiske, däremot, känner så nästan för jämnan. Dvs skillnaden mellan friskt och sjukt är i huvudsak en fråga om symtomkvantitet i stället för symtomkvalitet.)

    Jfr också hur barn, som ju i kraft av sin ringa ålder och relativa hjärnomognad saknar ett utvecklat IBS 2 – dvs den vuxna hjärnans 2.0-programvaruversion – i sin sensoriska informationsbearbetning, kan skylla på en låtsaskompis, typ Alfons Åberg och dennes Hemlige Mållgan.

    Den där Camilla Hosenfeld, som du omnämner, Gesus, är sålunda ett utmärkt exempel på vilka låtsaskompisar – av mer avancerat slag än Hemlige Mållgan – en woowoo har för ovana att omge sig med. I hennes fall rör det sig alltså om, som du skriver, ”änglar, guider, varelser från andra universum och från andra sidan”.

    Gilla

  4. En gissningstävling:

    Här följer fem vittnesbörd:

    1) The immense joy that fills me is above physical sensations. It is a feeling of total presence, an absolute integration of myself, a feeling of unbelievable harmony of my whole body and myself with life, with the world, with the ‘All’.
    64 year-old woman

    2) … it is as if I were very, very conscious, more aware, and the sensations, everything seems bigger, overwhelming me.
    53 year-old female teacher

    3) …the most amazing feeling came over me… a feeling of complete and utter love – I felt as if I were radiating like the heat of the sun…
    Middle-aged woman

    4) You are just feeling energy and all your senses. You take in everything that is around, you get a fusion.
    41 year-old architect

    5) …a sensation of velvet, as if I were sheltered from anything negative.
    37 year-old man

    ETT av de fem vittnesbörden kommer från en person som berättar om en religiöst extatisk upplevelse hen nyss har haft. De fyra andra vittnesbörden kommer från personer som fått sin främre del av den del av hjärnan som kallas för insula – alltså anterior insula – stimulerad på elektrisk väg (av en hjärnforskare som heter Fabienne Picard).

    Frågan är alltså: Kan ni lista ut vilket av de fem vittnesbörden som INTE hänger ihop med (= som inte är resultatet av) att Fabienne Picard el-stimulerade folks anterior insula-del av hjärnan?

    Jag kunde inte gissa det. Men eftersom det är blott fem alternativ att välja mellan, så är ju chansen 20 procent (en femtedel) att du ska gissa rätt.

    I en följande kommentar ska jag, senare, avslöja vad som är rätt svar. Till dess: Halleluja och på återhörande.

    Gilla

    1. Pierre Hesselbrandt ringde och gav mig, först ett andranamn och sen ett stjärntecken – men också en siffra vilken kunde vara den ”religiösa” upplevelsen ;-]

      Och ja detta visar väl att upplevelserna finns där, vilket ingen förnekar vad jag vet – men att det är människan själv som sätter ”etikett” på vad det är/ska vara. Som jag brukar säga – hur vet du/ni att det är just spöken, varför inte aliens eller folk från framtiden tex..?

      Gilla

  5. Tack alla ni som valt att gissa vilket av de fem vittnesbörden i mitt kommentarsinlägg här ovanför som bygger på en spontan religiös extasupplevelse!

    Inte kunde jag ens i mina vildaste hallucinationsdrömmar föreställa mig att intresset skulle bli så stort. Nästan så att jag själv nu erhåller en ecstatic experience och börjar att tala i tungor.

    Att Pierre Hesselbarndt var en sådan jävel på att gissa rätt. Om jag fattar ditt inlägg rätt, Gesus, sade Pierre att rätt svar är en siffra mellan 1 och 5. Und hast du mir gesehen. Han hade fanimej rätt!

    Vittnesbörd nr 3 är det ”rätta” svaret. De övriga fyra vittnesutsagorna är resultatet av elektrisk stimulering av det område i hjärnan som kallas för främre/anterior insula.

    Själv gissade jag som sagt åt helvete fel. Jag trodde vittnesbörd nr 1 var den ”äkta” gudsupplevelsen. Men det var för bra för att vara sant, visade det sig.

    Något som är helt i linje med vad jag har skrivit tidigare, i andra kommentarsfält. Ibland kan den här sortens upplevelser/hallucinationer alltså förefalla vara MER verkliga än den normala verkligheten är. Ett fenomen som kallas för hyperreality (”överdriven verklighet”, dvs verkligare än verkligheten själv brukar vara, en väldigt vanlig NDE-upplevelse).

    Hyperreality brukar vara ett starkt bevis på att det de facto rör sig om en hallucination.

    Tänker man efter, är det logiskt. att det förhåller sig på det viset. Dvs den normala verkligheten bör ju fortsätta att vara och upplevas som normal dygnet runt, varje sekund. Vad bryr sig den normala verkligheten om ifall den som uppfattar den är glad, ledsen, extatisk, indolent, bitter som Taliban-Börje, falsk som astrakkroppsflygaren, bluffande som mannen i Fjanthyttan? Inte ett skvatt.

    IBS 1-tänkare (= människor som använder sig av hjärnans intuitiva, icke-logiska, icke-analytiska och därmed religiösa sätt att tänka) vill så gärna besjäla tillvaron, dvs ge träd, stenar, ja vaffan som helst i tillvaron, en själ och en vilja att agera. Lägg därtill att IBS 1-tänkare är ena jävlar på att uppfinna Hidden Causal Agents (HCAs), inte bara i form av lynniga och skojfriska spöken, så inser vi alla lätt, hoppas, jag, att här har vi sannolikt förklaringen till varför tro på högre (andliga) väsen och religioner är så starkt sammankopplad med woowoo-rörelsen och New Age. Bullskit tenderar att dras till annan bullskit. Allt i enlighet med similaritetsprincipen (similia similibus curantur), så omhuldad inom homeopatin. (Tror ni mig inte, fråga Robert Hahn.)

    Halleluja och amen!

    Gilla

Kommentera gärna

