Terry Evans – änglar och demoner

Ja Det okända är ju igång med en ny säsong, och jag missade starten igen – att min andeguide aldrig kan påminna mig om detta ;-]

Inget nytt – det kända
Men nu har jag kikat över första avsnittet, med Sveriges mest kända charlatan från England Terry Evans. Man fick full bricka på Terrybingon/spökbingon ganska tidigt i avsnittet – ”spöket har a reputation”, ”not your imagination”, ”spöket hade problem med alkohol”, ”ont axel rygg och knä”, ”a lot of activity”, ”ett envist spöke”, ”check it up”, ”stället har a history”, ”is your farfar in spirit, ”spöket vill säga förlåt”, ”en i huset är ”öppen””, ”spöket försöker gömma sig för Terry” + lite andra Barnum-uttalande och mediumfloskler – men inget nytt..!

Jag ligger galet många avsnitt back nu, men kör ett kort och snabbt hopklipp med lite blandat här, plus några tankar om detta Terrys senaste.

Det är som i typ 99.99% av alla Terry Evans avsnitt i Det okända under nu 10 år. Dom i huset har sett skepnader, några saker har ramlat ner och dom har hört ljud. Terry Evans ”får kontakt” med ett ”argt” spöke redan innan han kommer till huset – och i huset sen, som alltid ett spöke som är släkt och vill säga förlåt. Men först EFTER att ha frågat så att farfar är död, är det farfar – så det inte blir tokigt ju.

Jag är impad av att Terry Evans alltid kan veta vad han SKULLE uppleva OM han bodde i husen och på platserna dom besöker.

Undrar om det inte är första gången som Terrys påhittade spöken inte har humor och skojar till det, inte hade svårt att andas, inte dog very quickly och inte hann säga adjö – kan man kanske säga att det är nytt förresten..?

Klassiska upplevelser (och förklaringar?)
Jag ser att många många och dom flesta av upplevelserna man hör dom medverkande i Det okända haft, kan förklaras med bl.a Sömnparalys eller sömnförlamning och/eller Hypnagoga hallucinationer. Som t.ex här där Dianas mamma upplevt att, ”när hon vaknar, så är det som hon sitter fast”, + dom har hört röster och sett skepnader.

Och, ser och hör att dom har järnvägen precis utanför (se start klippet f.ö), men såklart kan det inte vara orsaken till något dom hör eller så – nej, nej det måste vara döda människor det handlar om..?

Gillar när han säger, ”även OM det varit en hund”, alltså KAN det vara så enkelt som det är någon av hundarna..! Det är ju också ”ute på landet” med skog runt, så inget ovanligt med mycket djurliv där antagligen.

Ännu ett perfekt tillfälle att fånga spöken på film – men NEJ!
Förutom att ha en demon som lubbar runt på taket, som dom väl kunnat försöka filma eller spela in ljudet av, men såklart INTE ens försöker – så har dom då en dörr som öppnar sig hela tiden. Och enligt klippet är det en dörr som öppnar sig genom att t.o.m använda dörrhandtaget och ”trycka ner det” för att öppna dörren. Busenkelt ju – sätt upp en webbkamera med rörelsedetektor, och voila, så har dom ett världsberömt spöke på film. Men nej, som alltid ringer dom Det okända istället – som INTE heller försöker fånga det världsunika på film, dom bara snackar lite om det, så är det bra med det sen…

Dom hör också röster, tydligt som snackar bara ett par meter bort, men samma där, inga försök att spela in – enkelt gjort med en mobiltelefon t.ex…

Varför, varför, VARFÖR gör dom aldrig det!

Sen undrar jag hur denna demon eller drake, med klor, ljudligt kan springa runt runt på taket, UTAN att göra några märken! (inte ens i snön?)

The dead DO speak – tydligen!
Vi har i avsnittet som så ofta döda människor som kan säga konkreta saker klart och tydligt till Terry Evans. Dock som ALLTID, INTE sitt eget namn, eller vem dom är/var – noop just det fixar ALDRIG spökena, men allt annat…

Vi har här t.ex ett spöke som säger bl.a, ”if you come, I will show you” och ”it´s none of your business, go away” till Terry. Det säger han klart och tydligt. Men sitt namn, ehhh, nej…

Där är en del klippningar och med ljudet som jag undrar om det inte är ”fubbat” med, bl.a med demonen på taket – får ta det senare, kanske…

Barnumvarning
Varför alltid dessa meningslösa Barnum-uttalanden – som här om ont i axlar, rygg och knä? Det är väl detta man hör alltid som ska vara, ”han sa saker han absolut inte kunde veta” liksom. MEN, var kommer ”infon” ifrån isåfall – ska det vara att döda människor talar om detta för det påstådda mediet, eller..? Och VARFÖR skulle spökena tala om just detta, men aldrig några viktiga grejer!

Underligt!
Terry Evans kan alltså inte få tyst på rösterna. Utan Peter måste gå till ett påstått medium för att som Terry säger, ”få rösterna i huset att sluta” – och DÅ kommer dom göra det, ehhh..? Men vänta nu förresten – rösterna var ju UTANFÖR huset, inte ” i huset”!

Terry Evans - galopperande demon

Sist – själva demonen
Det blev nog lite för mycket ståhej över att Terry sa att dom hade en galopperande demon med klor på taket. Så han fick trixa till det och lugna ner så det inte skulle vara så skrämmande.

Demonen blev till slut ”bara” en ”massa/mycket samlad negativ energi från förr, av dåliga minnen från huset, olösta konflikter och en negativ ande” som manifesterar sig så dom kan se och höra den – fast dom har ju INTE sett den/det!

Och alltså allvarligt
Negativ energi, dåliga minnen, en levande kraft som kan galoppera långa rundor på taket, MED KLOR, så det hörs men utan att göra märken – amen för helvete…

Jag skulle också vilja höra Terrys Evans förklaring till ängeln – om det är en av dom från bibeln, eller bara andra hittepåänglar liksom..?

Följ Gesus på  Gesus på Facebook Gesus på Twitter Gesus på GooglePlus Gesus på Youtube Gesus på Vimeo Gesus på Dailymotion Gesus på Soup


16 reaktioner på ”Terry Evans – änglar och demoner

  1. Jag tycker att så som du beskriver Terry Evans, Gesus, så verkar Terry ha problem med vad som ibland kallas för Imaginary friends syndrome eller Third man syndrome. Här är två bra länkar som beskriver denna hjärnspökeliknande upplevelse: 1) http://en.wikipedia.org/wiki/Third_Man_factor och 2) http://en.wikipedia.org/wiki/Imaginary_friend .

    Här i Sverige har Gunilla Bergström beskrivit fenomenet i sin barnbok Alfons och Hemlige Mållgan. (Under barnaåren är det vanligt med låtsaskompisar/fantasivänner; men hos en del människor följer de här låtsaskompisarna alltså, som i fallet med Terry Evans, med upp i vuxen ålder, fast då inte sällan ”omvandlade” till utomjordingar/aliens, gudomliga andeväsen och/eller avlidna personer och djur.)

    Jag läste häromdagen en intervju med Jenny Cockell, en kvinna som är mest känd för sina böcker om sina egna reinkarnationer, såväl i förfluten tid som kommande sådana. Även hon berättar om alla ”imaginära vänner” hon lärde känna under sin barndom och uppväxt. Läs mer här: http://monkeywah.typepad.com/paranormalia/2014/09/talking-with-jenny-cockell-.html .

    Om Jenny Cockell skulle ha rätt, måste det sålunda innebära, att våra liv är utstakade utmed en tidslinje (à la Guds sedan universums begynnelse uttänkta och implementerade starkt deterministiska skapelseplan) som sträcker sig från tidens början i samband med Big Bang (ett av Jennys bästa liv hade hon, enligt egen utsago, under stenåldern) via nutid över till långt in i framtiden. Sålunda vet Jenny, att hon runt år 2050 kommer att återfödas i Nepal och då bära namnet Nadja.

    Nu vet jag inte vad Terry Evans har för synpunkter på just reinkarnation. Men vad gäller de här låtsaskompisarna som poppar upp i hans hjärna – och som han tolkar som avlidnas andar – påminner starkt om samma sorts imaginära personer som Jenny Cockell har kontakt med.

    PS Ett försök att vetenskapligt förklara de här låtsaskompisarna kallas för bikameralism (på engelska bicameralism).

    Gilla

    1. Nja håller inte med riktigt – Terrys ”problem” är nog bara att hitta på olika spöken, så att han kan få in pengar för det. Det går ju iofs inte så bra för honom, för det är ju alltid bara likadana spöken som gör samma saker alltid – men det kvittar tydligen, för woona köper det ändå..!

      Tror inte Terry ”lider” av, ser eller hör något – utan är en mycket medveten bedragare som bara hittar på alltihop.

      Gilla

  2. @Gesus: Är det så illa som du vill göra gällande? Att Terry Evans är en mycket medveten bedragare?

    Mitt allmänna intryck är att woowoos ofta har problem med sin sömn (oklar gränsdragning mellan sömnoch vakenhet; jfr sömnparalys) och/eller med TLTs (Temporal Lobe Transients = snabbt övergående subliminala epileptiska urladdningar i hjärnans tinninglob/er/; subliminal = urladdningar som är så små att den drabbade inte förmår uppfatta dem på medveten nivå, fastän dessa icke desto mindre påverkar deras hjärnas sätt att fungera) eller dylikt.

    Till saken hör också att de som regel har fastnat i barndomens IBS 1-tänkande, dvs barnets magiska och religiösa tänkande, vilket innebär att de förklaringar som läggs fram blir/är icke-logiska och emotionellt färgade samt bygger på ett sökande efter en osynlig entitets intentionalitet och kausalitet (jfr termen Hidden Causal Agents, dvs orsaken är dold = det är ett för ögat osynligt /ande/väsen som rycker i ”marionettrådarna”).

    Därför vill jag hålla jag öppet för att sådana som Anders Åkesson och Terry Evans – eller för den delen Börje Peratt – har haft några konstiga upplevelser, som fått dem att slå in på det magiska och religiösa tänkandets spår. I Börje Peratts fall handlar det om att han i vuxen ålder var med om en trafikolycka, vilken höll på att kosta honom livet och som fick hans hjärna att så att säga löpa amok efter olyckan (något som inte alls är ovanligt när det handlar om skallskador). Om detta har Börje Peratt själv berättat i någon blogg.

    Vad gäller Anders Åkesson och Terry Evans så har jag också för mig att jag någonstans har läst, att de under barn- och uppväxtåren hade siverse konstiga upplevelser, vilket ledde till att de slog in på woowoo-vägen för att kunna förena nöje/hobby med (ekonomisk) nytta. I alla fall när det gäller Terry Evans är jag näst intill hundra procent säker på att jag läst en artikel, i vilken han själv berättat om sina konstiga upplevelser under barndoms- och uppväxtåren.

    Sedan håller jag förstås med dig, Gesus, att det är den gamla vanliga visan som gäller när woowoos hållit på ett tag i den här ”branschen”. Förr eller senare märker/inser de här woowoosen, att deras förmågor inte är äkta, innebärande att de nödgas ta till fusk, bluff och båg för att kunna vara kvar i rampljuset (och tjäna pengar).

    Däremot tror jag alltså inte, att man hamnar i woowoo-facket (”woowoo-träsket”?) utan anledning. Dvs man har som regel haft några konstiga upplevelser som man med hjälp av sitt associativa, icke-logiska ”magical thinking” – och wishful thinking – vill förklara såsom bevis på en existerande dold ande)värld. Varpå man tyvärr lätt fastnar i den här sekteristiska woowoo-skiten och aktivt – i syfte att slippa den kognitiva dissonansen – gör allt man kan för att vänja sig av med hjärnans försök att promota IBS 2-tänkande. Genom att öva sig i, medelst kurser och dylikt, i intuitivt IBS 1-tänkande kan man låta det logiska, kritiskt analyserande och rimlighetsbedömande IBS 2-tänkandet läggas i träda och mer eller mindre förtvina.

    Vad tror ni andra som följer GesusBloggen? Tror ni också, som Gesus, att Terry Evans ”är en mycket medveten bedragare som bara hittar på alltihop”?

    Gilla

    1. Här håller jag däremot med dig till 100%

      ”Därför vill jag hålla jag öppet för att sådana som Anders Åkesson och Terry Evans – eller för den delen Börje Peratt – har haft några konstiga upplevelser, som fått dem att slå in på det magiska och religiösa tänkandets spår.”

      ”Sedan håller jag förstås med dig, Gesus, att det är den gamla vanliga visan som gäller när woowoos hållit på ett tag i den här ”branschen”. Förr eller senare märker/inser de här woowoosen, att deras förmågor inte är äkta, innebärande att de nödgas ta till fusk, bluff och båg för att kunna vara kvar i rampljuset (och tjäna pengar).

      ”Däremot tror jag alltså inte, att man hamnar i woowoo-facket (”woowoo-träsket”?) utan anledning. …”

      Gilla

    2. Dom flesta s k medium hävdar att man haft en konstig upplevelse som sedan renderade i att man fick kontakt med andevärlden som man uttrycker det . Efter att man då gått ut med detta och blivit känd så tror jag att man måste upprätthålla fasaden och hittar på än det ena än det andra för att inte visa att man bara fejkar. Som vi har belyst tidigare så har det mig veterilgen ALDRIG hänt att man fått avbryta en seans för att mediumet INTE får kontakt . Däremot kan man ju tycka att Terry och hans vänner borde variera sig lite , istället för att använda sina standardspöken ( som var skojfriska , hade alkoholproblem, han inte säga adjö bl a bl a ) borde det väl ngn gång slinka igenom ngn annan. Typ massmördare , Hitler , Stalin , Elvis Presley , Michael Jackson ….

      Gilla

      1. Ja jag tror inte jag sett något påstått medium som inte säger att dom, ”redan som barn…” bla bla bla…

        Jag har ju ”lite kontakt” med Sture Bergwall – tänker det hade varit sjukt roligt om han nu när han ”är fri”, skulle knalla in till ett påstått medium för en läsning :-]

        Hade ju varit en stor grej att köra för Det okända också, typ som med ”Tsunamimamman” – en sittning med Terry Evans och Sture tex

        Gilla

        1. Hade inte ngt meduim en katastrofseans i radion för några år sedan där man påstod sig ha kontakt med med Ted Gärdestad ? Kommer inte ihåg vem det var men det var så sjukt dåligt .. ”- Vilken var hans favoritsång av dom han skrivit ?” – ”Jag vill ha en egen måne” ..eller hur ….det var väl den enda sången mediumet kunde själv av Teds låtar ..

          Gilla

  3. @Stone: Inte bara Ted Gärdestad jobbar för högtryck där från ”Andra sidan”. Nyligen skrev ju Gesus en blogg om ett medium, som sade sig ha fått riktigt fint storbesök. Av ingen mindre än Nelson Mandela.

    Sånt är minsann inte kattskit. Visar snarare vilka fina kontaktytor och nätverk en del medium har.

    För att bräcka detta med Nelson Mandela krävs nog att man kan få kontakt med Jesus i egen hög person – eller hans farsa.

    Gilla

    1. Ha ha Ja förra veckan Nelson Mandela, och denna veckan, tro det eller ej, med tanke på din kommentar MEN ”Jag tyckte att jag såg Jesus” + ”Ett kort ögonblick ändrades ansiktet till skäggigt ’Kristus ansikte’: ””

      Camilla Elfving fd Persson har haft ännu en av sina fantastiska fysiska seanser i ljus – och alla har sett massor av olika ljus igen :-]

      elfvinginstitute.org/2014/09/04/vi-sag-aura-och-transfiguration/

      Gilla

  4. I maj i år skrev Terry Evans denna bloggartikel: ”Föräldrar och barn som upplever oförklarliga fenomen.”

    I den tar Terry upp frågeställningar typ, jag citerar: Det finns så många barn som vänder sig till sina föräldrar med frågor som: ”Pappa, vem är den där mannen i mitt rum?”, ”Varför mår jag inte bra i mitt rum?”, ”Varför ser jag mormor?” eller ”Mamma, barn kommer och leker med mig ibland, kan du se dem?”

    Därefter berättar Terry att han själv var ett sådant barn. Han skriver: Jag minns själv hur det var när jag hade sådana upplevelser som barn. […] Jag var precis som en öppen dörr, vad eller vem som helst kunde komma in och skapa kaos eller förvirring. Jag visste till slut knappt vem jag var. Det var som om jag hade förlorat min identitet. Det var nästan som att leva i en mardröm. Jag var som en svamp, som sög upp andra människors obearbetade problem och känslor, men jag var inte medveten om varifrån det kom.

    Denna ”bekännelse” från Terry Evans stämmer nästan kusligt väl in på vad jag skrev i mitt första inlägg här i detta kommentarsfält; jag citerar nu mig själv: Jag tycker att så som du beskriver Terry Evans, Gesus, så verkar Terry ha problem med vad som ibland kallas för Imaginary friends syndrome eller Third man syndrome. Här är två bra länkar som beskriver denna hjärnspökeliknande upplevelse: 1) http://en.wikipedia.org/wiki/Third_Man_factor och 2) http://en.wikipedia.org/wiki/Imaginary_friend .

    Inte nog med det. Dessutom indikerar Terrys ”erkännande” att han kan tillhöra den kategori människor som kallas för HSP eller ASP. HSP = Highly Sensitive Person(ality). ASP = Anomalously Sensitive Person(ality). Den intresserade rekommenderas att googla på dessa två termer.

    En bra inkörsport för studier av HSP- och/eller ASP-personligheter tycker jag att denna länk är: http://www.davidritchey-author.com/hoa.htm .I den artikeln finns dessutom en länk till ett frågeförmulär som man kan fylla i för att avgöra, om man själv är en HSP- eller ASP-person. Frågeformuläret har namnet Holistic Inventory of Stimulus Sensitivities, förkortat HISS (eller H.I.S.S.) Som jag förstår saken kommer woowoos överlag att erhålla många poäng i det testet, vilket är en indikation på att de är just HSP- och/eller ASP-personer.

    Gilla

  5. @Anonym: Är det möjligen mig du syftar på i din debila enrading till kommentar?

    I så fall ber jag dig vänligen och ödmjukt, som alltid, att du berättar lite mer om vem DU är, så att jag kan lägga mina förklaringar på rätt nivå.

    Man vill ju som regel helst försöka svara och förklara utifrån, och beroende på, hur gammal frågeställaren är. Hens kognitiva mognadsnivå osv.

    Din mognadsnivå är tyvärr lite svårbestämbar.

    Vad jag undrar så här inledningsvis är framför allt om du som kallar dig Anonym verkligen har skrivit din enradiga kommentar alldeles själv eller om du kanske har fått hjälp av din mamma att skriva den?

    Vänligen återkom med besked och gärna också med lite fler detaljer om vad det är som har retat upp dig så inihelvete, att varannan mening du skriver innehåller en svordom (låt vara att du gör ett visst, fast helt misslyckat och tafatt, försök att dölja ditt vulgära språk).

    Gilla

Kommentera gärna

