Tio i topp – påstådda medium i Sverige Xb

Det verkar bli lite Vendelavecka/or här – för det är mycket, mycket, mycket underligt här/där.

VAD påstår Vendela Cederholm egentligen?
Jag skrev ju i förra inlägget, ”och VILKA förmågor påstår egentligen Vendela att hon har?” Läser ju t.ex att hon skriver att hon är certifierat medium, men inte av vem – och igen, det brukar dom annars vara noga med att ”skryta om”. Har också sett henne i Det okända där hon, som jallafall jag förstår det, påstår att döda människor ”kommunicerar” med henne…

Därför blev jag minst sagt konfunderad när jag hörde Vendela uttala sig i Hallå P3 och sen också läser vad Vendela Cederholm säger om sin ”gåva/förmåga” med mera.

”Jag är övertygad om att det finns en möjlighet för oss att kommunicera med nära och kära som har lämnat det jordiska livetVendela Cederholm

Jag tror att vi finns som hela personer även efter döden”Vendela Cederholm

Finns ”en möjlighet”, ”jag tror”..? Eller som Vendela svarar på frågorna;

”Vad tror du händer efter döden?”
Jag vet inte. Men min tro är att även om du lämnar det jordiska livet så finns en fortsättning.”#VendelaCederholm

Och ”Varför tror du folk är så rädda för döden?”
”Det är inte alls konstigt. Det är något vi inte vet något om.” – #Vendela Cederholm

***

20 år – INGA frågor!
Är detta inte galet underliga uttalande från någon som säger sig ha snackat med just döda människor sedan 1995 – alltså i typ 20 år OCH tagit betalt för det! Tjugo år, UTAN att fråga dom som hon påstår sig kommunicera med om dom är döda människor eller vad annars, och framförallt VAD som händer efter döden! Men ja, det säger väl det mesta om nivån på dessa påstådda medium och vad dom håller på med…

Vendela har lång erfarenhet av medialt arbete och hon har varit verksam som certifierat spiritualistiskt medium sedan 1995.”

Vad tar hon/dom betalt för?
Detta blir ju jätteunderligare, när Vendela då tar betalt för att just döda människor snackar med henne, ELLER? Typ alla hennes storseanser, och medverkande i Det okända.

Och hur kan hon/dom utbilda andra (och ta bra, mycket bra, betalt för det) i att se och höra just döda människor, när hon/dom själva INTE ens vet OM det är döda människor, eller VAD det är dom hör och ser med mera..? Cederholmskan säger ju t.o.m att hon INTE vet OM det går att kommunicera – bara att hon TROR att det KAN vara möjligt..!

Repris
”Jag är övertygad om att det finns en möjlighet för oss att kommunicera med nära och kära som har lämnat det jordiska livet”Vendela Cederholm

Här snackar vi väl falsk marknadsföring eller vad det heter.

***

Not so woo-radio P4
Jag hörde Vendela få, som vanligt tyvärr, sitta och påstå sitt hittepå utan att bli direkt motsagd eller ifrågasatt i P3 häromdagen, när hon kom med detta att hon INTE vet om det är döda människor som snackar med henne eller vad. Här nedan ett ljudklipp från P4 Morgon Västmanland från redan 2010 jag hittade, där dom faktiskt inte bara mjäkar med henne, utan t.o.m ställer lite frågor :-]

Woo of the gaps
Vendela Cederholm kör en woo-woovariant på ”god of the gaps” – med sitt, ”den enklaste, och för mig mest troliga förklaringen är faktiskt att det är så” (att det är döda människor), på frågan om det kan vara något annat än döda människors andar. Och tja, alternativet för henne är väl att hon är ofrisk på något sätt om hon hör röster och så annars kanske..?

Livsåskådning och trosuppfattning!
I programmet säger också Vendela massor av intressanta grejer – och om man då tänker på att hon i ca tjugo år tagit betalt för att bl.a ”förmedla” vad döda människor, och djur, säger och visar för henne..! Som t.ex,

”Det handlar ju någonstans om en livsåskådning och trosuppfattning vad man uppfattar och har tillit hopp och tro på!”

”Det finns KANSKE en möjlighet att kommunicera.”

”Det mest troliga, dock vet jag ju förstås INTE, men det mest TROLIGA det är faktiskt att det KAN vara möjligt att det är så att livet är evigt – och att det också KAN vara så att man kan kommunicera. Hmmm…”

Jag TROR fortfarande att den enklaste, och för mig mest troliga förklaringen är faktiskt att det är så” (att det är döda människor)

Det är mycket, kanske, jag tror, kan vara, kanske möjligt och vet inte – så där lagom luddigt, och så lite trosuppfattning och livsåskådning på det. Och jag noterat att inte heller Vendela Cederholm vill kalla det religion verkar det som.

Jag gillar särskilt denna, ”KAN vara så att man kan kommunicera.” Efter att då nu i snart tjugo (20) år sagt sig göra det..!

***

Vendela Cederholm

Vendela Cederholm – vet alltså INTE!
Måste bara ta detta en gång till, för jag har svårt att ta in det. Vendela har alltså i ca tjugo år arbetat med och tagit betalt för att hon kommunicerar med döda människor – UTAN att veta OM det går att kommunicera – och OM det är döda människor hon hör och ser med mera!

Som programledaren säger, ”Från dig har det ju gått från hopp till övertygelse ju – du måste vara övertygad om att det du uppfattar, är sanningen såattsäga!”

Och Vendela svarar, ”Det är min TRO och mitt hopp – självklart TVIVLAR jag också”

Vendela Cederholm verkar dock inte tvivla på att hon/dom ska ta bra betalt för det hon/dom INTE VET vad det är, utan bara TROR – och/eller tagit reda på, nu under tjugo år!

Jag kan inte låta bli att tänka på det som står i min header här – den enklaste att lura är dig själv! Och det blir antagligen MYCKET enklare om man kan tjäna pengar på, och leva på det också..!

Nog nu – mer kommer…

Avslutar med
”det handlar ju inte om radiosignaler – utan det handlar ju om små signaler som man kan uppfatta med sitt medvetande” – #VendelaCederholm

Följ Gesus på  Gesus på Facebook Gesus på Twitter Gesus på GooglePlus Gesus på Youtube Gesus på Vimeo Gesus på Dailymotion

5 reaktioner till “Tio i topp – påstådda medium i Sverige Xb

  1. Det skulle vara intressant att få veta VEM som har certifierat Vendela Cederholm. Kan det möjligen vara Anders Åkesson? Eller någon annan redan avslöjad bluffmakare?

    Likaså skulle det vara av intresse att få veta vilka andra möjliga förklaringar Vendela kan tänka sig än just tron på att döingar på ”Andra sidan” kommunicerar med henne.

    Hon säger ju bland annat: ”Jag TROR fortfarande att den enklaste, och för mig mest troliga förklaringen är faktiskt att det är så” (att det är döda människor hon har kontakt med).

    På vad sätt skulle det vara den ENKLASTE förklaringen? Det är ju i själva verket en oerhört komplicerad förklaring hon gör till sin huvudhypotes. I synnerhet om hänsyn ska tas till vad vi i dag, tack vare vetenskapen, vet om minnesbildning, minnesartkivering, hjärnan, fysik, kemi, biologi, döendeprocessen och andra vetenskapliga evidensbaserade discipliner.

    Många woowoos hävdar att Victor Zammit har lagt fram bevis på att det finns ett afterlife för själen. Se till exempel: http://www.victorzammit.com/evidence/ .

    Men klickar man på de länkar som finns där, ska man finna att det inte alls är några bevis som håller i vetenskaplig bemärkelse. Snarare handlar det om önsketänkande (wishful thinking).

    För övrigt avled Victor Zammit i mars 2013. Så OM det existerar ett afterlife, varför hör han då inte av sig till oss som fortfarande lever och går omkring här i den jordiska jämmerdalen?

    Likadant med reinkarnationsforskaren Ian Stevenson som avled i februari 2007. Han skulle meddela koden till ett dörrlås till ett rum, inuti vilket delar av hans forskningsresultat e d lär ska finnas. Många medium/psychics har påstått sig ha haft kontakt med Stevensons ande och tagit emot låskoden. Men VARJE gång en dylik låskod har testats, så har den visat sig vara felaktig. Attans också. Antingen driver Stevenson med dessa psychics. Eller så inbillar sig mediumen att de har kontakt med hans ande på ”Andra sidan”.

    Jfr också med mediumavslöjaren Harry Houdini. Han avled 1926 oich hade dessförinnan lovat att höra av sig efter sin död till hustrun Bess, IFALL det fanns en möjlighet för honom att göra det från ”Andra sidan”.

    Inte fan gjorde han det. Slutsats: Antingen finns det inget afterlife. Eller så har Harry Houdini belagts med förbud att uttala sig därifrån.

    Om förklaring br 2 i förra stycket är korrekt, varför tycks alla döingar få uttala sig och kommunicera med medium UTOM just Harry Houdini?

    Gilla

    1. Är Victor Zammit död? Ja att man kan hänvisa till honom utan att skämmas greppar jag inte, men det har många gjort här och till mig – bla Camilla Elfving fd Persson som tydligen anser honom som en tillförlitlig källa, otroligt…

      Har för mig John Lennon sa till sin son Sean (?) att han skulle visa sig från andra sidan (om det fanns) med en fjäder som flög genom rummet, eller liknande – och ja Houdini, såg en bra film om det/han för ett tag sen, Death Defying Acts, rekommenderas, se nedan…

      Såg igår på Killing Spree, om massmord/mördare, en Jennifer San Marco, som hörde röster och kommunicerade med osynliga personer – hon blev tvångsintagen och förtidspensionerad. Här startar dom som hör röster företag, tar betalt för att säga att det är döda människor och lära andra tro det + får vara med i TV ;-]

      Gilla

    2. De som TROR på ett liv efter detta liksom de som INTE TROR på ett liv efter detta är båda lika OVETANDE. Så ingen kan sägas med bestämdhet HA RÄTT !

      Gilla

Kommentera gärna

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.