För nytillkomna tittare – Anders Åkesson

Tja alla kanske inte varit med och följt cirkusen med Anders Åkesson och när han blev avslöjad efter en fysisk seans, från början. Och har ni, så skadar det inte med en uppdatering och det har hänt/händer en del också.

Här är några braa länkar och ljudklipp om hela historien och om fysisk seans för dom som inte har koll på det. Själv trodde jag att man inte gjorde sådant längre sedan början på 1900-talet när alla blev avslöjade. Men, fantastiskt nog, inget underligt i woo-woovärlden…

Väldigt, väldigt kort
Efter en fysisk seans 9 oktober 2010 i Ystad hittar Arrangören Per Ola Thorell rekvisita som Anders använt sig av i seansen som visar på att det är fusk.

Per Ola fotograferar och dokumenterar grejerna och konfronterar sedan Åkesson om en av sakerna, den självlysande leran, INTE om den övriga rekvisitan. Åkesson förnekar att det ska förkomma något som helst fusk.

Per Ola konfronterar Åkesson igen och om att han hittat mer rekvisita, Åkesson erkänner då vissa bitar som fusk. Efter att Per Ola flera gånger bett Åkesssson att ”gå ut” med detta, och inget händer så bestämmer sig Per Ola att själv offentliggöra det.

Sen är cirkusen igång, men Anders Åkesson fortsätter efter ett litet tag som om inget hänt. Han sitter t.om i styrelsen för Svenska Mediala Förbundet, de ni.


Braa länkar om det hela

Faktoider – Fallet med den självlysande handen

Fri tankesmedja – Mediebluff – Avslöjade medier fortsätter som inget hänt

Forumtrådar

Fuskande mediet Anders Åkesson – Skepticism i Fokus

Mediet som fuskade i seansen – Spiritualism i Fokus

Supranaturalis – S.k. fysiskt medium avslöjat

VoFs Forum – Anders Åkesson medveten bedragare

Det är ganska skoj och intressant att läsa gamla kommentarer med mera om ”fallet”.

 

Här är några ljudklipp

Från först Skeptikerpodden avsnitt 27
Där Per Ola berättar om hur det gick till när han kom på honom.

 

Från Skeptikerpodden avsnitt 46
John Houdi förklarar lite bakgrunden och om fysisk seans + Per Olas konfrontation med Anders Åkesson på telefon.

Gesusnot – Anders Åkesson säger bl.a här

Innan Per Ola har sagt vad han vet och hur mycket han hittat av rekvisitan

– Jag har inte pratat med Alf än men jag misstänker att han gjort något med stolen, för där sitter mer under fötterna (han försöker här skylla på Alf)

Per Ola förklarar att han hittat mer osv

– Och vad ska jag svara på det?
– Jag vet inte vad jag ska svara på det… det är väl ganska uppenbart, eller? (fiskar här efter vad Per Ola vet?)
– Men jag hade en känsla av att du visste redan…
– Det är inget att sitta och ljuga om ju, näh

Per Ola frågar om alltihopa i seansen är fusk

– Näh, inte allt, det är det inte
– Jag menar när glasögon flyger från ena sida av rummet till andra sidan av rummet, det går inte att *** (kan inte höra) till det
Så där finns grejer, men ehh
Jag får ju säga att du kommit på vissa saker där, som ex min glödande hand
– Men som jag säger, det är bättre att vara ärlig och säga oavsett vad det handlar om, jag hade en känsla av att du redan visste vad det handlade om
– Men alltså, det är inget att mygla om, det ligger till på det sättet
– Och jag har ingen kunskap om hur mycket det myglas i andras fysiska heller
– Utan det är något jag misstänker försigkommer i domflesta fysiska mediumskapen För att få fram bästa möjliga resultat
– Som jag säger där är ju grejer som jag inte har den blekaste aning om överhuvudtaget hur det går till
Det är likadant med Stewart, jag har mina misstankar att han ehhh.. men att andevärlden är närvarande, det är dom ju

Per Ola säger, förstår att du är loss… och trumpeterna om det är andarna

– Trumpeterna är äkta, annars skulle dom inte kunna sticka iväg på det viset. Finns inga möjligheter, det är ju 4 – 5 meter emellan dom ju. Likadant med Stewart, jag har sett trumpeter som är 15 meter iväg
– Fast dom finns där och man har ju känslan av närvaron där
Men en del trolleritrick får kanske finnas med där för att folk ska ha nyfikenheten
– Det här är ingenting som någon annan vet överhuvudtaget
– Det är som jag säger, det är inte bluff alltihop ju, det är det inte

 

Bortförklaringarna i SR P1

Gesusnot – Anders Åkesson säger bl.a här

– Skyller på sin frus sjukdom
Jag tog till ett (1) fusk
– Av en tillfällighet köper han självlysande lera
– Fick en fix ide att smuggla in den ( i en svart strumpa) i byxlinningen
– Med tanken att andevärlden kanske skulle kunna göra något med den
Felet jag gjorde var att inte tala om det för dom andra
Tycker inte det är något konstigt att han smugglade in det i byxlinningen
– Det är upp till varochen att tro på hans berättelse och det man vill tro på

 

Från Skeptikerpodden avsnitt 61
Efter att Anders Åkesson varit ute i SR P1 och ”förklarat”

Följ Gesus på  Gesus på Facebook Gesus på Twitter Gesus på GooglePlus Gesus på Youtube Gesus på Vimeo Gesus på Dailymotion

4 reaktioner till “För nytillkomna tittare – Anders Åkesson

Kommentera gärna

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.